سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
جریمه بی سابقه یک شرکت آمریکایی در چین

جریمه بی سابقه یک شرکت آمریکایی در چین

چین در اقدامی بی سابقه یک شرکت آمریکایی تولید کننده لوازم و تجهیزات تلفن همراه را بیش از 900 میلیون دلار جریمه نقدی کرد.

1کیهان نوین: شرکت «کوالکام» آمریکا یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده تراشه و پردازنده های تلفن همراه است که گفته می شود دلیل جریمه شرکت مورد نظر،درپی تحقیقات «ضدتراست» و انجام فعالیتهای انحصاری از سوی این شرکت اعمال شده است.

کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین روزچهارشنبه اعلام کرد که این شرکت را 6 میلیارد و 88 میلیون یوان (برابر با حدود 975 میلیون دلار) به دلیل انحصار بازار جریمه کرده و شرکت یاد شده موظف به پرداخت مبلغ فوق به دولت چین است.

این خبر، سه شنبه شب از سوی اداره ضد انحصار وابسته به کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین روز سه شنبه رسما مورد تایید قرار گرفت.

این مبلغ جریمه شرکت کوالکام از مجموعه جریمه های شرکت های خارجی در سال گذشته در چین بیشتر است و رکوردی جدید ایجاد کرده است.

شرکت کوالکام در پی آن اعلام کرد که حکم جریمه کمیته اصلاحات و توسعه چین را اجرا کرده و سیستم بازرگانی خود را در چین اصلاح می کند.

در نوامبر سال 2013، کمیته ملی اصلاحات و توسعه چین بازرسی و رسیدگی ضد انحصاری شرکت کوالکام را آغاز کرد و در این راستا با تخلفاتی از سوی این شرکت رو به رو شد.

کمیسیون اصلاح و توسعه ملی همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که روش اتخاذ شده از سوی شرکت مخابراتی و ارتباطی کوآلکام، ضمن آسیب رساندن به علایق و حقوق مصرف کنندگان، قوانین ضد انحصاری چین را دچار خدشه کرده است.

کوالکام یک شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی آمریکایی است، که در ماه ژوئیه 1985 در سن دیگو، ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در این شهر است.

چین پیشتر نیز جریمه هایی را برای شرکت های متخلف در این کشور در نظر گرفته بود که جریمه 10 شرکت ژاپنی سازنده قطعات اتومبیل از آن جمله است.

این این شرکتها به تبانی بر سر قیمت محصولات خود بین سالهای 2000 تا 2011 متهم شده و جمعا به پرداخت 151 میلیون یورو جریمه نقدی محکوم شدند.

شرکت داروسازی چندملیتی بریتانیایی گلاکسواسمیت کلاین (GSK) نیز اوایل مهر ماه سالجاری به خاطر رشوه دهی به پزشکان در بزرگترین حکم جریمه در یک دادگاه چینی به پرداخت 492 میلیون دلار محکوم شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'