سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بحران شدید آب در کرمان

بحران شدید آب در کرمان

خشکسالیبه دلیل بحران شدید آب، احتمال جیره بندی شدن آب در کرمان شدت گرفت.

کیهان نوین: کاهش چشمگیر بارش باران در کرمان در سال آبی جدید این استان را در آستانه بحران آبی جدیدی قرار داده و احتمال جیره بندی آب در این استان  را به فصول زمستان و بهار  کشانده است.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، استان کرمان در ۱۸ سال گذشته با خشکسالی دست به گریبان بوده اما این بحران جدید در سال گذشته روی تیره خود را عملا به مردم کرمان نشان داد.

اما حالا در سال ۹۳ و در شرایطی که برداشت ۱.۱ میلیارد مترمکعبی منفی در کرمان ادامه یافت، میزان بارندگی حدود ۶۰ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش داشت.

این درشرایطی که است که هیچ کدام از طرحهای حوزه آب نیز در کرمان اجرا نشده است و راه چاره برای مقابله با بی آبی های سال جاری تنها و تنها صرفه جویی شدید است.

با این وجود همچنان در شرایط موجود ۹۰ درصد آبهای استحصالی در کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شود اما ۷۵ درصد از این آبها هدر می رود.

بحران آب در کرمان به مرحله بسیار جدی وارد شده است. و طبق آخرین اعلام وزارت نیرو این استان همچنان در اوج زمستان در شرایط بحرانی قرار دارد.

در همین زمان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با تشدید وضعیت بی آبی در استان کرمان سعی دارد ارتباط خود را با رسانه ها برای سمت دهی مردم به صرفه جویی بیشتر کند.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان، گفت: موضوع آب در کشور حاد و در کرمان از همه جا حادتر و به مراتب وضعیت آب استان کرمان از سایر نقاط کشور بدتر است و ما در کرمان با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی افزود: ما با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و در حال حاضر هم در کمیت و هم در کیفیت مشکل داریم.

 در همین حال حمیده حبیبی مسوول مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: میزان بارندگی در استان کرمان در سال جاری به صورت چشمگیر کاهش یافته و به میزان متوسط بارندگی نیز نزدیک نشده است.

وی عامل طوفانهای شن و گرد و غبار را محلی، و به دلیل خشکسالی دانست، و گفت: با وزش هر گونه باد بستر رودخانه ها و منابع آبی به کانون گرد و غبار تبدیل می شود و در واقع این پدیده ناشی از خشکسالی است.

محمد جواد کامیاب، معاون استاندار کرمان نیز افزود: بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی روی می دهد به همین دلیل باید به سمت مکانیزه کردن کشاورزی پیش برویم و این امر را هم در نظر بگیریم که بدون ضربه زدن به کشاورزی باید توسعه اقتصادی کرمان را در بخش صنعت پیش ببریم.

وی گفت: ما در بحران آبی قرار گرفته ایم و سال گذشته نیز این مشکلات وجود داشت و در سال جاری تشدید شده است ما در استان ۲۰ شهر داریم که بحران آب دارند و ۹۴۱ روستا را با تانکر آبرسانی می کنیم و در این شرایط صرفه جویی از هم اکنون بسیار مهم است.

عدم توان مدیریتی صحیح مسولین مربوطه در جمهوری اسلامی و نداشتن تخصص و آشنایی کافی با مشاغل مربوطه، و همچنین نداشتن راهکارها و اقدامات عملی، با توجه به شرایط خاص جغرافیایی ایران، از اصلی ترین مشکلات در بحران کم آبی و خشکسالی ایران است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'