سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نفوذ داعش در افغانستان

نفوذ داعش در افغانستان

این روزها کشانده شدن پای گروه داعش و گزارشهای مبنی بر حضور این طرفداران در برخی ولایات افغانستان به بحث داغی در این کشور تبدیل شده است.

150113122050_afghan_situation_640x360__nocreditکیهان نوین: هر چند تا حال در این مورد گزارش‌های ضد و نقیض ارائه می‌شود، اما نگرانی ها در مورد آغاز فعالیت گروه های مرتبط با داعش در افغانستان در حال افزایش است.

غلام سخی‌روغ لیونی، فرمانده پلیس ولایت زابل به تازگی در مورد حضور شورشیان خارجی به نام داعش در این ولایت جنوبی افغانستان صحبت کرده است.

او به خبرنگاران گفت:”دشمن تلاش دارد که از این موقع استفاده کند. براساس گزارش‌ها گروه داعش به زابل آمده و شورشیان خارجی هم به زابل آمده اند.”

به قول آقای روغ لیونی، خاک‌افغان، دای چوپان و ولسوالی نوبهار از مناطقی در این ولایت اند که گروه داعش آنجاها فعالیت دارند. این مورد تازه‌ای نیست که از حضور و فعالیت گروه داعش در جنوب افغانستان حرف به میان می‌آید.

پیشتر گزارش‌های مشابهی از ولایت هلمند نیز بدست آمده بود. محمدجان رسولیار، معاون ولایت هلمند در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی حضور شورشیان خارجی در برخی مناطق این ولایت را تایید کرد ولی گفت که نمی‌توان آنها را فعالان گروه داعش خواند.

او گفت: “به رهبری رووف خادم یک عضو سابق طالبان گروه جدید پیدا شده که چهره‌هایشان را می‌پوشانند. این گروه پرچم جدا از طالبان را حمل می‌کنند. به این خاطر در منطقه میان این گروه جدید و طالبان هم درگیری صورت گرفته که تلفاتی در پی داشته است. ما این گروه را داعش گفته نمی‌توانیم زیرا گروه داعش معلوم است که به کجا نسبت داده می شود. اینها چهره هایشان را می پوشانند. قبلا هم افراد نقاب پوش در ولایت نورستان پیدا شده بودند که طالبان را اعدام می کردند و می کشتند.”

داستان‌های مشابهی از حضور شورشیان خارجی در ولایات پکتیکا و غزنی نیز گزارش شده است. اما با این تفاوت که مقام های این ولایات شورشیانی خارجی را که اخیرا وارد افغانستان شده، وابسته به گروه القاعده معرفی می‌کنند.

اخیرا نگرانی از حضور شورشیان خارجی در غزنی و پکتیکا در یک نشست هماهنگی در ولایات همجوار در شهر غزنی به بحث گرفته شد. عبدالکریم متین، سرپرست ولایت پکتیکا حضور گسترده شورشیان خارجی را که به گفته او پس از آغاز عملیات ارتش پاکستان در آن سوی خط دیورند به افغانستان آمده‌اند، نگران کننده خواند.

او گفت: “میان پکتیکا و غزنی منطقه مشترکی وجود دارد که آنجا دشمن جمع می‌شود. از سوی دیگر آب بند، ناوه، نوبهار و شملزوی یک ساحه وسیع میان غزنی و پکتیکا است که بدست دشمن افتاده و آزادانه حرکت می‌کنند. تمام اعضای رهبری شان در همین منطقه جمع می‌شوند.”

سرپرست ولایت غزنی نیز می‌پذیرد که در چند روز گذشته بیش از ۲۰۰ نفر به ولسوالی ناوه این ولایت آمده‌اند. او آمدن این افراد را یک توطئه می‌خواند.

او گفت: “اینها را مشترکا تایید می‌کنیم که افرادی در حال آمدن به ولایت غزنی، پکتیکا و زابل هستند. اما آیا پس از مسدود کردن مدارس توسط پاکستان این افراد به نیت خوب به خانه‌هایشان بازگشته اند. یا در عقب این آمدن‌ها حرفی دیگر نهفته است که به حیث افراد مسلح وارد این کشور می شوند. آنچه تا کنون معلوم می شود از عقب این حرکت ۹۰ درصد بوی توطئه می‌آید.”

مقام های این دو ولایت که سرازیر شدن صدها شورشی خارجی را تایید می‌کنند، هنوز در مورد هویت آنها و چگونگی فعالیت شان در آینده ابراز شک و تردید می‌کنند.

اما آیا آمدن تعداد زیادی از شورشیان از بیرون مرزهای افغانستان می‌تواند رد پای گروه داعش را به افغانستان بکشاند، سوالی است که هنوز پاسخ آن روشن نیست.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'