سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تهدید به مرگ روزنامەنگار افشاگر قتل دادستان پرونده بمب گذاری جمهوری اسلامی در آرژانتین وی را مجبور به ترک کشور کرد

دامیان پاختر، نخستین روزنامه‌نگاری که هفته گذشته خبر قتل دادستان آلبرتو نیسمان را منتشر کرده بود، به دلیل آنچه از سوی وی “ترس از جان خود” عنوان شدە است، مجبور به ترک آرژانتین شد.

downloadکیهان نوین: دامیان پاختر، روزنامە نگار وب‌سایت خبری بوئنوس آیرس هرالد، چهارم بهمن، به دلیل حفاظت از جان خود از کشور خود گریخته زیرا به گفتەی خود وی “عواملی مشکوک در تعقیب وی بودەاند” و “تلفن‌هایش شنود می‌شد”.

آلبرتو نيسمان، دادستان پروندەی آمیا که مسئولیت تحقیق در مورد نقش جمهوری اسلامی در عملیات تروریستی مرکز یهودیان را بر عهده داشت، رئیس جمهوری آرژانتین، کریستیان فرناندز و وزیر امور خارجه‌ی این کشور، هکتور تیمرمن را متهم کردە بود که در قبال معاملات نفتی با جمهوری اسلامی و بهبود روابط با این رژیم، اقدام به تبانی با جمهوری اسلامی کردە و در تلاش می‌باشند که نقش جمهوری اسلامی را که همراه با حزب‌الله لبنان این اقدام تروریستی را انجام دادەاند، لاپوشانی کنند.

این دادستان همچنین، جمهوری اسلامی را محکوم به پشتیبانی مالی از انفجار مرکز یهودیان آرژانتین کردە بود و خواستار جلب شماری از سران جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، علی اکبرهاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی و سردار احمد وحیدی توسط پلیس بین‌الملل (انترپل) شده بود.

رئیس جمهوری و وزیر امور خارجەی آرژانتین همچنین از سوی دادستان نیسمان متهم شدە بودند که درصدد بودەاند، احکام جلب پنج تن از رهبران جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در سوءقصد بوینس آیرس را لغو کنند.

پس از مرگ مشکوک دادستان تحقیق در مورد نقش جمهوری اسلامی در عملیات ترویستی آمیا در پی متهم نمودن دولت به لاپوشانی نقش جمهوری اسلامی در عملیات تروریستی آمیا، کاخ سفید آمریکا نیز خواهان تحقیق “کامل و بیطرفانه” درباره مرگ دادستان آرژانتینی شد.

در این زمینە، باب منندز معاون کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا نیز تقاضا کرده است که تحقیقات آلبرتو نیسمان، پیرامون نقش جمهوری اسلامی در انفجار کانون همیاری پناهندگان ادامه یابد و سپس انتشار عمومی پیدا کند.

لائورا آلونزو و فدریکو پیندو، نمایندگان پارلمان آرژانتین طی مصاحبەهایی پس از مرگ مشکوک آلبرتو نیسمان، بر نقش جمهوری اسلامی در عملیات تروریستی انفجار مرکز همیاری یهودیان که بیست سال پیش انجام شد، تاکید کردند.

فدریکو پیندو، از دیگر پارلمانتاران آرژانتین نیز در رابطه با توافق امضاشدە میان جمهوری اسلامی و دولت آرژاتین اعلام کردە است که کنگره آرژانتین با توافق مذکور مخالفت کردە است اما رئیس جمهوری آرژانتین این توافق را امضا کردە است و خواستار آن شد که مسئول قتل آلبرتو نیسمان، مسئول تحقیق پروندەی عملیات تروریستی آمیا، مشخص شوند.

انفجار مرکز همیاری یهودیان واقعه‌ای تروریستی در مورخەی ۲۷ تیر ۱۳۷۳ خورشیدی بود که در جریان آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی جان خود را از دست داده و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

پس از این واقعەی تروریستی، جمهوری اسلامی ٣ بار از سوی دولت آرژانتین به دخالت در این اقدام محکوم شدە است.

پس از سیزدە سال از واقعەی تروریستی آمیا، دادستانی کل آرژانتین درخواست صدور حکم جلب نه نفر از جمله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی توسط پلیس بین‌الملل را صادر کرد و اینرپل نیز برای شش تن از این افراد از جمله علی فلاحیان (وزیر اطلاعات وقت رژیم اسلامی)، محسن رضایی (فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی)، احمدرضا اصغری (دبیر سوم پیشین سفارت جمهوری اسلامی در آرژانتین)، احمد وحیدی (فرمانده سابق نیروی ویژه قدس سپاه پاسداران)، محسن ربانی (رایزن فرهنگی پیشین سفارت جمهوری اسلامی در آرژانتین) و عماد مغنیه (رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب‌الله لبنان) حکم جلب صادر نمود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'