سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
درخواست عاجزانه از مردم بخاطر صرفه جویی در مصرف گاز!

درخواست عاجزانه از مردم بخاطر صرفه جویی در مصرف گاز!

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت شبکه گاز کشور به دلیل مصرف بی‌رویه ناپایدار خوانده و از صدا و سیما و استانداران خواسته با اطلاع‌رسانی به مردم، مصرف گاز را مدیریت کنند.

downloadکیهان نوین: بیژن نامدار زنگنه گفته برای جلوگیری از هرگونه افت فشار و یا قطع گاز طبیعی به ویژه در مناطق سردسیر در فصل زمستان، باید اقداماتی در سطح استا‌ن‌ها انجام شود.

نامه‌های وزیر نفت خطاب به صدا و سیما و ‌استانداران به صورت جداگانه نوشته شده‌اند. او یادآور شده که در شرایط افت فشار در شبکه گاز و برای پیشگیری از قطع گاز مصارف خانگی، ایجاد محدودیت برای مصرف گاز طبیعی صنایع و نیروگاه‌ها اجتناب ناپذیر است. زنگنه افزوده که در نیروگاه‌ها می‌توان مصرف نفت کوره را به حداکثر رساند.

وزیر نفت از مسئولان صدا و سیما خواسته در برنامه‌های تلویزیونی، مردم را در زمینه صرفه‌جویی در مصرف گاز، آگاه و تشویق کنند. زنگنه نوشته است: «هرگونه مصلحت می‌دانید در برنامه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی به مردم و آگاه سازی و تشویق آنها برای کاهش مصرف و به ویژه پرهیز از هدر دادن انرژی با ارزش تولید شده به خصوص در مناطق سردسیر به شکل‌های مختلف اقدام کنید.»

در نامه زنگنه به استانداران از آنها خواسته شده که با طرح موضوع در شورای اداری هر استان «عموم دستگاه‌ها، سازمان‌ها و اداره‌ها به صرفه‌جویی در مصرف گاز و همکاری با شرکت ملی گاز در حفظ و پایداری شبکه گاز مکلف شوند.» او استانداران را فراخوانده که به طور جدی بر چنین امری نظارت کنند.

هشدار نسبت به افت فشار گاز و ناپایداری شبکه توزیع گاز در حالی داده می‌شود که وزارت نفت به تازگی از «رکورد تاریخی» ۶۶۰ میلیون متر مکعب برداشت گاز در میدان‌های پارس جنوبی و ورود ۴ فاز جدید از طرح‌های این میدان به مدار تولید خبر داده است.

ایران به لحاظ ذخایر گازی و تولید گاز، دومین کشور جهان است. میزان تولید سالانه گاز ایران در سال گذشته ۱۶۲ میلیارد متر مکعب بوده و صادرات آن کمتر از ده میلیارد متر مکعب برآورد شد.

از نظر مصرف داخلی، ایران سومین کشور پرمصرف گاز در جهان است. نزدیک به ۵۷ درصد از گاز مصرفی در ایران، مصرف خانگی دارد که همزمان با آغاز فصل سرما سهم این بخش از مصرف هم افزایش می‎یابد. معاون وزیر نفت ایران پیش‌تر گفته بود که در فصل زمستان ۹۰ درصد گاز داخلی به مصارف خانگی اختصاص می‎یابد.

در ۱۳ آبان ۱۳۹۳ نیز شرکت ملی گاز ایران نسبت به خطر کمبود گاز هشدار داده و اعلام کرده بود که با کاهش ناگهانی دمای هوا در اکثر نقاط کشور، مصرف گاز به سه برابر افزایش یافته و از روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب در مهر ماه به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده‌ است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'