سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

بی کفایتی جمهوری اسلامی در استفاده از میدان مشترک گاز پارس جنوبی

مهرداد عبدی، مدیر مرکز “دیسپچینگ” مجتمع گاز پارس جنوبی، اظهار داشت که با گذشت ١٢سال از آغاز بهره‌برداری از اولین فاز پارس جنوبی تاکنون، جمهوری اسلامی از محل استخراج و پالایش گاز طبیعی و ۵ محصول استراتژیک دیگر این میدان مشترک گازی، بیش از ٣٤٠ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. 

images (1)کیهان نوین: “مهرداد عبدی” اعلام کرده است که که ارزش تولیدات پارس جنوبی می‌تواند با درآمدهای صادرات نفت ایران در طول این مدت برابری کند. او راجع به تأخیرات در اجرای پروژه‌های گاز پارس جنوبی و خساراتی که این تأخیرات تاکنون متوجه ایران ساخته‌اند، چیزی نگفته است.

مهرداد عبدی درباره آخرین وضعیت تولید و فرآورش گاز طبیعی و 6 محصول اصلی گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی در طول 13 سال گذشته تاکنون، گفته: «در طول این مدت بیش از 577 میلیارد متر مکعب گاز شیرین و پالایش شده در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.»

او گفته، طی این مدت بیش از یک میلیارد بشکه میعانات گازی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید و به بازارهای جهانی و یا واحدهای پالایشی داخلی صادر شده است؛ همچنین در این مدت بالغ بر 2 میلیون و 932 هزار تن گوگرد در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید و صادر شده است.

این مقام مسئول، همچنین گفته که میزان تولید گاز “اتان” بیش از 6 میلیون و 756هزار تن بوده است و تاکنون بیش از 5 میلیون و 570 هزار تن محصول گازی پروپان تولید و صادر شده است.

عبدی با اشاره به تولید و فرآورش بیش از 3 میلیون و 790هزار تن محصول گازی بوتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، تأکید کرد: «در سال جاری هم با کاهش دوره تعمیرات اساسی، بیش از یک میلیارد دلار درآمد، بیشتر از محلِ افزایش تولید گاز طبیعی و سایر محصولات گازی، نصیب اقتصاد کشور شد.»

عبدی به عنوان یک مقام مسئول در گاز پارس جنوبی، از تأخیر در اجرای پروژه‌های میدان گاز پارس جنوبی چیزی نگفته است که مشخص شود، در صورت اجرای به موقع پروژه های توسعه بهره برداری از میدان مشترک گاز جنوبی، درآمدهای ایران از محصولات این میدان بزرگ گازی میتوانسته چقدر باشد؟

او همچنین نگفته که چرا و به چه علت، پروژه های توسعه و بهره برداری فازهای مختلف میدان گاز پارس جنوبی که میتوانست درآمدی بیش از 3 برابر آنچه او اعلام کرده است داشته باشد، با تأخیر روبرو شده.

اما بر حسب اتفاق، عزت الله اکبری، مدیر عامل شرکت ساخت و تهیه کالای نفت تهران، ما را در جریان یکی از مشکلات بزرگ اصلی در راه توسعه صنعت نفت و گاز کشور میگذارد؛ مشکلی که عبدی از کنار آن میگذرد.

“عزت الله اکبری”، در گفتگو با خبرگزاری “ایلنا” گفته است: «ما بیش از 100 سال است که نفت تولید می‌کنیم، اما همچنان در بسیاری کالا‌ها محتاج غرب هستیم زیرا با بی‌تدبیری، خودمان کاری کردیم خیلی از کشورهایی که نفت ندارند سازنده تجهیزات صنعت نفت و تکنولوژی ساخت کالاهای مورد نیاز این صنعت شدند و ما همچنان باید هزاران میلیارد دلار بابت واردات کالاهای مورد نیاز هزینه کنیم.»

وی همچنین تأکید کرده است که «در کیفیت کالاهای ایرانی، استانداردهای ملی و بین‌المللی باید رعایت شود و طبق گفته بیژن نامدارزنگنه، استاندارد آی پی آی IPI باید براساس استاندراد اِی پی آی API آمریکا باشد. او تأکید کرده که چون استاندارد آ پی آی API را به ما نمی‌دهند، لذا استاندارد جدیدی باید در کشور تعریف شده و به دستور وزیر نفت، اکنون گروهی روی آن کار می‌کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'