سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
باز هم پرونده آلودگی آب تهران

باز هم پرونده آلودگی آب تهران

پرونده آلودگی آب تهران هنوز مختومه نشده است.

آب تهرانکیهان نوین: باوجود اینکه مسولان وزارت بهداشت بر سالم بودن آب تهران تاکید کرده اند، اما همچنان کارشناسان و متخصصان مدیریت منابع آب معتقدند این پرونده هنوز مختومه نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد، و موضوع آلوده بودن آب تهران به نتیرات هنوز مورد مناقشه است

رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران، پیشتر اعلام کرده بود که آب تهران آلوده به نیترات است و شهروندان باید از آب بطری استفاده کنند. اما پس از این اظهار نظر رحمت الله حافظی، وزارت بهداشت اعلام کرد هیچ‌گونه آلودگی نیتراتی در آب تهران وجود ندارد.

اندکی بعد معاونت تحقیقات و فناوری ریاست‌ جمهوری خبر راه‌اندازی سامانه نیترات‌زدایی به روش الکتروبیوشیمی را در تهران اعلام کرد. با اعلام این خبر، رحمت الله حافظی در شورای شهر تهران گفت که دیگر دلیلی برای نگرانی از آلودگی نیتراتی وجود ندارد و این پرونده مختومه شده است.

اما اکنون پس از این اظهار نظرها، بازهم متخصصان محیط زیست و مدیریت منابع آبی کشور می‌گویند نمی‌توان با قاطعیت از مختومه شدن پرونده آلودگی آب‌ تهران سخن گفت و این پرونده همچنان در دست تحقیق است و آب تهران همچنان مشکوک به آلودگی با نیترات می باشد.

برخی کارشناسان و متخصصان آب و محیط زیست معتقدند که آلودگی آب در برخی مناطق تهران را نه می‌توان نفی کرد و نه بدون انجام مطالعات کافی می‌توان آن را تایید کرد.

بنا بر گزارشات و آمار سازمان آب، حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد آب تهران از چاه‌ها تامین می‌شود. کارشناسان منابع آبی می‌گویند چنان‌چه آب تهران به طور کامل از آب پشت سدها تامین می‌شد جای نگرانی نبود، اما به دلیل استفاده گسترده از آب چاه احتمال آلوده بودن آن به فلزات سنگین و نیترات وجود دارد.

به گفته کارشناسان مختلف، یکی از مشکلات حوزه آب در ایران عدم وجود یک مدیریت واحد و یک پارچه در این زمینه است. در حال حاضر وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌های مختلفی هر کدام بخشی از مسایل مرتبط با آب را مدیریت می‌کند. وزارت نیرو، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، سازمان آب و فاضلاب کشور و حتی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این امر دخیل هستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'