سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

احضار نرگس محمدی به دادسرا

نرگس محمدی، فعال حقوق زنان و نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه دو بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار شد.

نرگس ککیهان نوین: به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، براساس این احضاریه نرگس محمدی باید روز شنبه ۱۷ آبان‌ماه به دادسرای اوین مراجعه کند.

نرگس محمدی در پی اسیدپاشی‌ها به زنان در اصفهان، روز ۳۰ مهرماه سال جاری همراه با دیگر فعالان مدنی در گردهمایی اعتراضی مقابل مجلس شرکت کرد.

نرگس محمدی از جمله زنانی بود که در ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۹۲ با کاترین اشتون، رییس وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفارت اتریش در تهران ملاقات کرد. خبر این ملاقات با عکسی از او به همراه گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در بازداشت پلیس ایران جان خود را از دست داد، و کاترین اشتون در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در ابعاد گسترده‌ای منتشر شد. مقام‌های ایرانی پس از این دیدار نرگس محمدی و سایر زنانی که در این دیدار شرکت کرده بودند را مورد انتقاد قرار دادند.

نرگس محمدی پس از این دیدار در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ اخطاری مبنی بر ممنوع الخروجی دریافت کرد که در آن گفته شده بود، اتهام‌هایی متوجه او است.

نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر از تاریخ ۱۰ اردبیهشت‌ماه تا ۷ خردادماه چهار احضاریه از سوی دادسرای زندان اوین دریافت کرد و در ۱۱ خردادماه سال جاری در دادسرای زندان اوین از او برای چند ساعت بازجویی شد. بار دیگر او در ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ احضار و بازجویی شد. در این احضار آخرین دفاع توسط بازپرس شعبه از او اخذ شد.

نرگس محمدی پیش از این در تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۸۹، یک سال پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری، بازداشت شد و در مهرماه ۱۳۹۰ به سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام» به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این رای در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس کاهش یافت.

وی سوم اردبیهشت‌ماه ۱۳۹۱برای اجرای حکمش به زندان اوین فراخوانده شد اما به جای آن‌که به بند عمومی زندان برای اجرای حکمش منتقل شود به سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین برده شد و پس از آن در تاریخ ۲۲ خردادماه به دلایل نامشخصی به زندان زنجان منتقل شد. او در این زندان در کنار زندانیانی با جرم مواد مخدر و قتل نگهداری می‌شد.

این فعال حقوق بشر که در دوران بازجویی‌های سال ۸۹ دچار بیماری اعصاب و فلج عضلانی شده بود در زندان زنجان بیماریش تشدید شد و در نهایت در تیرماه از زندان به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شد و پس از آن بر اساس تشخیص پزشکان حکم عدم تحمل کیفر گرفت.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'