سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عدم اعلام اسامی متخلفان بورسیه ها

عدم اعلام اسامی متخلفان بورسیه ها

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران اظهار داشت در بررسی بورسیه‌های غیرقانونی اسامی متخلفان اعلام عمومی نمی‌شود.

imagesکیهان نوین: مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در مورد کارگروه رسیدگی به بورسیه‌های غیرقانونی گفت: «این موضوع توسط شخص وزیر و به ‌طور مستقیم از سوی این مقام دنبال می‌شود؛ کمیته آن مشخص شده‌ است که در آن مورد به مورد بررسی شده، دسته‌بندی‌ها صورت گرفته که هر فردی در چه دسته‌بندی قرار گیرد.»

صدیقی تأکید کرد کمیته‌ای که در دولت تشکیل شده عملکردی متفاوت با کمیته‌ای که مجلس ایران در این‌باره تشکیل داده، دارد. به‌گفته وی کمیته مجلس «نقش نظارتی» و کمیته دولت «نقش تصمیم‌گیرنده» دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران در پاسخ به این سئوال که «آیا اسامی متخلفان اعلام می‌شود؟» گفت: «نه، قطعا؛ موارد تخلف تنها به اشخاص متخلف اعلام خواهد شد.»

در خردادماه سال جاری، مجتبی صدیقی با ارائه اطلاعاتی درباره بورسیه‌های خارج از روال ارائه‌شده در دولت‌های نهم و دهم، بخشی از تخلف‌های دانشگاهی را از جمله اعزام بیش از سه هزار دانشجوی فاقد صلاحیت علمی به دانشگاه‌های خارج از کشور، بی‌اشاره به دامنه تخلف‌های مشابه در دولت‌های پیشین، علنی کرد.

افشای بورسیه‌های غیرقانونی، باعث شد تا شماری از نمایندگان مجلس با هدف «توقف پیگیری» این پرونده، رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم ایران را استیضاح و در پی آن برکنار کنند، اما استیضاح وزیر علوم نیز نتوانست تنشی را که به بهانه پیگیری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی در وزارت علوم آغاز شده بود پایان بخشد.

روز سه‌شنبه حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران اعلام کرد که همه سه هزار و ۷۰۰ دانشجوی مطرح شده در پرونده بورسیه‌های غیرقانونی، بدون آزمون وارد مرحله تحصیل در مقطع دکتری شده بودند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'