سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خطر اعدام بختیار معماری در زندان سنندج

خطر اعدام بختیار معماری در زندان سنندج

حکم اعدام بختیار معماری زندانی سیاسی که در سال 1388 به اعدام محکوم شده در دیوان عالی کشور تایید شده و حتی تاریخ اجرای آن نیز مشخص شده است.

indexکیهان نوینحکم اعدام بختیار معماری زندانی سیاسی  که در سال 1388 به اعدام محکوم شده در دیوان عالی کشور تایید شده و حتی تاریخ اجرای آن نیز مشخص شده است.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم اعدام بختیار معماری از زندانیان سیاسی که در سال 1388 توسط اطلاعات به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف حکومت دستگیر و به اعدام محکوم شده بود، نزدیک 10 روز پیش از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

گفته می‌شود قرار است حکم اعدام این شهروند اهل مریوان در 20 مهرماه 1393 اجرا شود. وی 5 سال است که در زندان مرکزی سنندج محبوس است.

بختیار معماری 37 ساله و اهل شهرستان مریوان در استان کردستان، در ١٣ مردادماه ١٣٨٩، از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد. وی یک روز پس از دستگیری، به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد. او به مدت سه ماه در این بازداشتگاه تحت بازجویی قرار گرفته و در این مدت نیز از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم بوده است.

جلسات دادگاهی این زندانی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. دادگاه کیفری استان کردستان در ۲۹ دی‌ماه 13۹۰، به اتهام قتل و همچنین شکایت خانواده مقتولین، برای وی حکم قصاص صادر کرد.

دادگاه انقلاب شهر مریوان به ریاست قاضی لطفی نیز به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف حکومت، برای وی حکم اعدام صادر کرد. حکم یاد شده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه 1391، به صورت رسمی به وی در زندان سنندج ابلاغ شده است.

در دفاعیه وکیل بختیار معماری آمده است که دادگاه بدون ارایه شاهد و تنها براساس اقرار و اعترافات متهم در زمان بازجویی در وزارت اطلاعات، اقدام به انتساب این اتهامات به موکل وی نموده است و موکل او در همه مراحل دادرسی تمام اتهامات را رد کرده و اقرارات انجام شده در مراحل تحقیقات اولیه تحت فشار بازجویان بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'