سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

پیشمرگه در آستانه ورود به موصل

شبکه المیادین در خبری فوری به نقل از منابع آگاه از آغاز عملیات بازپس‌گیری موصل با حضور نیروهای پیشمرگه و حمایت نیروی هوایی ارتش عراق خبر داد.

 

7

کیهان نوین: شبکه المیادین بامداد سه‌شنبه 5 آگوست 2014 در خبری فوری به نقل از منابع آگاه از آغاز عملیات بازپس‌گیری موصل با حضور نیروهای پیشمرگه و حمایت نیروی هوایی ارتش عراق خبر داده است. این شبکه همچنین به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داده است که بیش از ۱۰ هزار نیرو در این عملیات مشارکت دارند.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای پیشمرگه عملیات ورود به موصل را از مناطق شمالی و شرقی این منطقه آغاز کرده‌اند. شهر موصل مرکز استان «نینوا» واقع در شمال عراق است و از چند ماه قبل به تصرف گروه‌های تروریستی داعش درآمده است.

در تاریخ سیاسی کردستان، سازمان‌های سیاسی مختلفی از جمله حزب دموکرات کردستان ایران، حزب دموکرات کردستان عراق و احزاب فعال با نام کومله، نیروهای مسلح خود را با نام پیشمرگ سازمان داده‌اند. حزب کارگران کردستان، حزب حیات آزاد کردستان و حزب اتحاد دموکراتیک برای مشخص کردن نیروهای مسلح خود، به جای کلمهٔ پیشمرگه از واژه گریلا استفاده می‌کنند.

واژه پیشمرگ در زبان پارسی نیز قدمت زیادی دارد. در قدیم به اشخاصی که غذای مشکوکی را برای اطمینان از سمی نبودنش، پیش از صرف آن غذا توسط شاه، می‌چشیدند یا جلوتر از شاه یا شخص بزرگ دیگری به گذرگاه خطرناکی وارد می‌شدند پیشمرگ  می‌گفتند، که در کردستان به افرادی که از مکانی پاسداری و حفاظت کنند از واژه پیشمرگان استفاده می‌کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'