سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

نلسون ماندلا پدر آفریقای جنوبی درگذشت

نلسون ماندلا، رییس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، رهبر جنبش علیه آپارتاید و برنده جایزه صلح نوبل در سن ۹۵ سالگی در بیمارستانی در شهر پرتوریا  آفریقای جنوبی درگذشت.

Nelson-Mandela 2

کیهان نوین: جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه ای تلویزیونی این خبر را اعلام کرد و گفت:  ماندلا اکنون “ما را ترک کرده است.” او در ساعت هشت و ۲۰ دقیقه به وقت محلی درحالی که اعضای خانواده اش در کنارش بودند در آرامش درگذشت.

ماندلا اولین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می‌دانند.

رهبر پیشین آفریقای جنوبی، علیه آپارتاید (یا حاکمیت اقلیت سفید بر کشور) مبارزه کرد و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

او در دهه هشتاد، زمانی که به مدت ۲۷ سال زندانی بود، دچار بیماری سل شد و در ماه‌های اخیر نیز چندین بار به دلیل مشکلات جسمانی در بیمارستان بستری شده بود.

نلسون ماندلا علیرغم حبس طولانی مدت، دشمنان سابق خود را بخشید و به عنوان رییس جمهوری وقت از تمام نژادها خواست برای دستیابی به آشتی ملی همکاری کنند.

تسلیت دبیرکل سازمان ملل به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از مرگ نلسون ماندلا، رهبر اسطوره ای آفریقای جنوبی که باعث سرنگونی آپارتاید شد، گفت این مرد بزرگ، تلاش و اراده مثال زدنی برای احقاق حقوق انسان ها از خود نشان داد.

بان کی مون با حضور در جمع خبرنگاران سازمان ملل اظهارداشت وقتی که خبر مرگ این شخصیت بزرگ را شنیدم، بسیار متاثر شدم که جامعه جهانی چنین فرد والایی را از دست داد.

وی با اشاره به تلاش های ماندلا برای چیده شدن آپارتاید گفت : شیوه زندگی این شخصیت کم نظیر همه ما را تحت تاثیر خود قرار داده است و بهترین درسی که می توانیم از ماندلا بگیریم، استفاده از خرد و اراده مثال زدنی او برای تحقق عدالت در جهان و احقاق حقوق انسان ها است.

دبیرکل سازمان ملل افزود با توجه به اینکه هنوز بسیاری از مردان و زنان در جهان از حقوق انسانی خود محرومند، روش ماندلا بهترین روش برای رسیدن به این هدف والا است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'