سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

قطع درختان کهنسال سرخدار با قدمت 190 میلیون سال در گلستان

عباس پوریانی دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان با ابراز نگرانی از دستاندازی سودجویان به منابع طبیعی استان گلستان از قطع دلخراش 47 اصله درخت کهنسال سرخدار در ارتفاعات جنگلی استان گلستان خبر داد.

136456_898

 کیهان نوین: پوریانی، با بیان اینکه گلستان از معدود ذخیره‎گاه‎های گونه ارزشمند درخت سرخدار در جهان است، خاطرنشان کرد: کوتاهی و عدم نظارت مدیران ذیربط و کمبود امکانات موجود در حفاظت از این گونه گیاهی ارزشمند، سبب قطع دلخراش این درخت‎ها و به یغما بردن این درختان از سوی افراد سودجو شده است.

وی با تاکید بر برخورد شدید با متخلفان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه، بازپرس شعبه ویژه‎ رسیدگی به جرائم حوزه منابع طبیعی دادسرای استان به صورت میدانی از محل بازدید کردند.

این مقام قضایی با اشاره به اهتمام دستگاه های زیربط برای برخورد با تخریب‎کنندگان طبیعت از دست‎اندرکاران این حوزه خواست نسبت به صیانت از منابع ملی و ذخیره‎گاه‎های طبیعی استان توجه ویژه‎ای داشته باشند.

سرخدار در جنگل‎های شمال ایران در ارتفاعات، نسبتاً زیاد دیده می‎شود که غالبا به صورت پراکنده است، ولی در بعضی نقاط از جمله جنگل‎های قسمت ییلاقی نهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین‎گل علی‎آبادکتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می‎شود.

مطالعات فسیل‎شناسی نشان می‎دهد که قدمت گونه سرخدار به 190 میلیون سال باز می‌گردد و جنبه ضد سرطانی نیز دارد و در دوران چهارم زمین‎شناسی حدود 13 هزار سال پیش، آخرین یخبندان کره زمین، گونه‎های سرخدار نیکمره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل‎های هیرکانی شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'