سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شركت‌های نفتی روسی در راه ايران

شركت‌های نفتی روسی در راه ايران

پس از حمایت های آشکار و پنهان روسیه از منافع حاکمان جمهوری اسلامی در مذاکرات جهانی بخصوص ۵+۱، حال برای ادامه باج گیری های اقتصادی خود، شرکت های نفتی روسی راهی ایران می شوند.

download (19)کیهان نوین: وزير نفت جمهور اسلامی در سفر به روسيه با مقامات نفتی درباره استفاده روس‌ها از طراحی جديد قراردادهای سوآپ نفت‌خام مذاكره كرد. بيژن زنگنه كه سه روز پيش در راس هياتی كوچك برای مذاكره با مقامات نفتی روسيه به اين كشور سفر كرده بود، ديروز به كشور بازگشت.

به‌رغم آنكه شركت‌های روسی مانند لوک اويل هم مانند بعضی ديگر از شركت‌های خارجی برای حضور در پروژه‌های توسعه ميادين نفت و گاز ايران در صورت لغو تحريم‌ها ابراز تمايل كرده‌اند، اما گفته می‌شود مذاكرات زنگنه و هيات ۵ نفره همراه وی بيشتر حول مواردی چون بازارهای نفت‌خام، سوآپ نفت و موارد مشابه متمركز بوده است.

اخيرا ركن‌الدين جوادی مديرعامل جديد شركت ملی نفت نيز درباره از سر گيری سوآپ نفت‌خام به عنوان بخشی از ديپلماسی انرژی سخن گفته بود. بر اساس اين گزارش، از مدت‌ها پيش مذاكراتی با روس‌ها در زمينه سوآپ انجام شده و قراردادهای جديدی نيز برای سوآپ طراحی شده بود و گفته می‌شود وزارت نفت ممكن است قراردادهايی برای سوآپ نفت‌خام روسيه با حاشيه سود ۲.۵ درصد منعقد كند.

به گزارش فارس، آنچه كه پيش از اين تحت عنوان سوآپ نفت‌خام انجام می‌شد مربوط به فروش نفت بعضی شركت‌های اروپايی بود كه در ميادين نفتی آسيای ميانه و قفقاز سرمايه‌گذاري كرده‌اند و بخشی از نفت را به عنوان سهم خود از توسعه ميادين برداشت می‌كنند. بعضی كارشناسان پيش از اين درباره چشم دوختن روسيه به سهم ايران در بازارهای جهانی نفت هشدار داده‌‌اند و بايد دقت كرد در فرايند “سوآپ” سهم ايران از بازارهای جهانی نفت متاثر نشود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'