سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ضرب و شتم کارگران خارجی رویه‌ای عادی در عربستان +ویدئو

ضرب و شتم کارگران خارجی رویه‌ای عادی در عربستان +ویدئو

ویدئوهایی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده اند، نشان میدهند یک مرد سعودی در حال ضرب و شتم بسیار خشونت آمیز یک کارگر خارجی است.

ksa

کیهان نوین : ویدئوی خشنی که مقامات عربستانی را نیز به واکنش واداشته ،نشان میدهند یک مرد سعودی در حال ضرب و شتم بسیار خشونت آمیز یک کارگر خارجی است.

این تصاویر که حتی از سوی برخی از شبکه های عرب زبان نیز منتشر شدند، باعث شدند تا کمیسیون حقوق بشر این پادشاهی، اعلام کند تحقیقاتی در این زمینه انجام خواهد داد، هرچند ناظران ما در عربستان سعودی عنوان میکنند به این تحقیقات و جاری شدن عدالت در این زمینه خوشبین نیستند.

این تصاویر در دو بخش منتشر شده اند، در بخش اول یک مرد که مشخصا از اتباع کشورهای جنوب شرق آسیا است، به شدت درحال کتک خوردن توسط یک مرد سعودی است. در بیشتر دقایق این ویدئو مرد عرب در خارج از کادر دیده میشود. در ابتدای ویدئو هر دو فرد نشسته اند اما پس از کشیده های فراوان، مرد کارگر به ناگهان از جای خود بلند میشود که این موجب عصبانیت بیشتر مرد عرب شده و منجر به شدیدتر شدن ضربات مشت و لگد او به مرد کارگر میشود.

«احتمالا کارگر خارجی، بنگلادشی است»

 محمد السعیدی که در جده در ساحل غربی عربستان زندگی میکند پیرامون این ویدئو میگوید:
من مطمین نیستم اما فکر میکنم با توجه به لهجه فردی که در حال کتک خوردن است، او باید بنگلادشی باشد. لباس نارجی رنگ او نیز ، لباس رسمی ای است که ماموران شهرداری در عربستان به تن میکنند، در نتیجه او احتمالا باید در خدمت شهرداری شهری در عربستان باشد. مرد سعودی این کارگر خارجی را متهم میکند که با استفاده از یک موبایل به همسر او زنگ زده است، به نظر میرسد این مرد عرب به این کارگر مشکوک است که با زن او سر و سری داشته باشد! زمانی که مرد عرب از این کارگر میپرسد شماره تلفن همسر من را از کجا پیدا کردی مرد کارگر پاسخ میدهد:« من یک تلفن همراه در سطل آشغال پیدا کردم.»
بنا به گفته تلویزیون العربیه که متعلق به خاندان سلطنتی آل سعود است، این ویدئو توسط کمیسیون حقوق بشر عربستان، که ارگانی دولتی در این کشور است مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ابراهیم الشادی، سخنگوی این کمیسیون نیز اعلام کرده، پیام های زیادی از سوی مردم عربستان دریافت کرده مبنی بر اینکه این مرد عرب باید به مجازات برسد.
این مقام عربستانی به این شبکه دولتی گفته است که مرد خارجی در این ویدئو مورد خشونت قرار گرفته و آبرو و امنیت او به خدشه دار شده است و همه این موارد، خلاف قوانین اسلام است.
اما ناظر دیگر ما چندان به اظهارات این مقام عربستانی خوشبین نیست.

«این احساس وجود دارد که سعودی ها در برابر مجازات مصونیت دارند»

 احمد که او هم در شهر جده زندگی میکند، یک فعال حقوق بشر است. او در این زمینه میگوید:
در عربستان سعودی، دو سازمان مهم هستند که در زمینه حقوق بشر فعالند. یکی سازمان ملی حقوق بشر است این سازمان، مستقل است و تاکنون بارها در مورد رفتار غیر انسانی با کارگران خارجی هشدار داده است. سازمان بعدی یک کمیسیون سعودی حقوق بشر است، ارگانی دولتی که در تلاش است چهره ای مثبت از عربستان سعودی نشان دهد و عنوان کند عربستان حقوق بشر را رعایت میکند.
نهایتا برای من غیرقابل باور است که این کمیسیون، تحقیقی واقعی که منجر به نتیجه ای واقعی شود در این زمینه انجام دهد.
این ویدئو یک بار دیگر به ما یادآوری میکند که خارجی هایی که برای کار به عربستان سعودی می آیند از حق و حقوق بسیار کمی برخوردارند. آنها برای یافتن هرگونه کار و شغلی در عربستان باید ضمانت یک مرد عربستانی را داشته باشند، کسی که در واقع به نوعی مانند ضامن و سرپرست آنها است.
این کارگران برای کار کردن به اجازه این «ضامن» ها نیاز دارند و این ضامن ها نیز غالبا برای صدور اجازه نامه، پاسپورت این افراد را ضبط میکنند و این بدان معنا است که این ضامن ها با در دست داشتن پاسپورت این افراد، میتوانند هر کاری که میخواهند با این کارگرها بکنند.
در این ویدئوی خاص نمیتوان گفت مرد عربی که در حال کتک زدن به مرد خارجی است ضامن اوست یا نه اما مسلما این سیستم ضمانت کارگران، درها را به روی خشونت علیه این کارگرها باز میکند. این احساس وجود دارد که کسی به خاطر اعمال خشونت علیه کارگران مجازات نمیشوند و سعودیها به نوعی از مصونیت برخوردارند، به همین خاطر کمتر پیش می آید تا کارگران خارجی اینگونه خشونت ها را گزارش کنند، این نکته نیز مهم است که آنها غالبا به این خاطر که عربی نیز به خوبی صحبت نمیکنند نمیتوانند به خوبی از حق و حقوق خود دفاع کنند. دلیلی هم که این ویدئو اساسا از این فرد گرفته شده است به نظر میرسد چیزی جز ترساندن و ارعاب دیگر کارگران خارجی نباشد.
[embedplusvideo height=”250″ width=”450″ editlink=”http://bit.ly/HflraT” standard=”http://www.youtube.com/v/AOSHoSHBRuI?fs=1″ vars=”ytid=AOSHoSHBRuI&width=450&height=250&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep1524″ /]
کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'