سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

حمایت فرانسه از مواضع اسراییل در قبال جمهوری اسلامی

یک روز پس از آن‌که نتانیاهو از پاریس خواست بر موضع سرسختانه خود در مناقشه اتمی با ایران باقی بماند٬ رییس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با وی اعلام کرد در انتظار عملی شدن وعده‌های جمهوری اسلامی می‌ماند.

ap-93

کیهان نوین: فرانسوا اولاند٬ رییس‌جمهور فرانسه٬ روز جمعه (۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهر) با اشاره به صحبت های ضد و نقیض مسوولان جمهوری اسلامی درباره فعالیت های مشکوک هسته ای گفت: این کشور درباره پرونده هسته‌ای ایران “محکم” باقی خواهد ماند. وی این سخن را پس از آن اظهار داشت که بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل٬ به فرانسه هشدار داد تسلیم لحن تازه دولت‌مردان ایران نشود.

اولاند در تماسی تلفنی با نتانیاهو تاکید کرد که پاریس منتظر می‌ماند تا ببیند آیا سیاست ‌میانه‌روانه که رئیس‌جمهور جدید ایران٬ حسن روحانی٬ از آن سخن می‌گوید به عمل تبدیل می‌شود.

روز پنج‌شنبه (۱۰ اکتبر/ ۱۸ مهر) بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه خبری “فرانس۲۴” از فرانسه خواسته بود که چه لبخندهای روحانی ادامه یابد چه “بدون لبخندهای او” در برابر ایران محکم بایستد.

به گزارش کیهان نوین و به نقل از خبرگزاری آلمان؛ یک دیپلمات اسراییلی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت نخست‌وزیر اسرائیل و رییس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی‌ خود درباره نشست آتی تهران و گروه موسوم به ۱+۵ که قرار است هفته آینده در ژنو برگزار شود صحبت کردند. به گفته منبع خبری خبرگزاری فرانسه آقای اولاند قرار است ماه آینده از اسرائیل دیدار کند.

دور تازه مذاکرات درباره برنامه ‌هسته‌ای ایران قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو برگزار ‌شود. این نخستین مذاکرات رسمی میان ایران و پنج قدرت جهانی٬ آمریکا٬ بریتانیا٬ فرانسه٬ چین٬ روسیه، به انضمام آلمان پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرایيل در آستانه این دیدار در گفت‌وگو با روزنامه‌ی آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” نیز خواستار اتخاد موضع سرسختانه از سوی غرب علیه ایران شد.

نتانیاهو در این گفت‌وگو هشدار داد که در مذاکرات هفته‌ی آینده در ژنو، دولت ایران تنها برای “تغییرات ظاهری” آمادگی دارد؛ تغییراتی که در نهایت به تهران این امکان را خواهد داد که به سلاح هسته‌ای مجهز شود.

پیش از این نیز بنیامین نتانیاهو در دیداری با باراک اوباما که در سپتامبر امسال در کاخ سفید انجام شد خواستار آن شد که اگر ایران هم‌زمان با گفت‌وگوهای هسته‌ای پیش رو، برنامه اتمی خود را به رویه کنونی ادامه دهد، کشورهای غربی باید بر فشار تحریم‌ها بر این کشور بیافزایند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'