سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مميزی سليقه‌ای، نه قانونی‌ است نه مشروع!

يادمان هست که حذف مميزی، چه تلفاتی را از روزنامه‌ها و مطبوعات گرفت! اين اتفاق نبايد در حوزه‌ی نشر هم تکرار شود . دست مميز برای برداشت سليقه‌ای و برخورد سليقه‌ای باز است لذا  مميزی بايد با استحاله از ميان برداشته شود.

books

کیهان نوین: صدرالدين بهشتی (مدير انتشارات روزنه) معتقد است؛ مميزی نشر بايد برداشته شود اما نه با اقدامات عجولانه و سريع. به نظر او هر حرکتی در حوزه‌ی فرهنگ نيازمند طمانينه است.

وی درمورد اظهارات وزير فرهنگ جديد درباره برداشتن مميزی اظهار داشت: من احساس می‌کنم آقای جنتی به رفع مميزی‌ها علاقه دارد اما اين مساله نياز به بحث و بررسی‌های بيشتر دارد و بايد روی چگونگی عملياتی شدن و زمان اجرای آن فکر کرد.

مدير انتشارات روزنه افزود: من معتقدم مميزی با تعاريف موجود، نه می‌تواند قانونی باشد و نه مشروع! چراکه اساسا مميزی با سليقه ورزی عجين است. به عنوان مثال در کشور ما چندين مرجع تقليد وجود دارد که در مباحث و موضوعات مختلف، نظرات مختلفی دارند. حالا از کجا معلوم است که فلان مميز برای تطبيق متن با مواضع شرع، از کدام مرجع تقليد می‌کند و چه رويکردی دارد.

وی ضمن بيان اين مطلب که «مميزی قانونمند» نمی‌تواند وجود داشته باشد، گفت: هيچ قانون مطلق و روشنی را نمی‌توان برای مميزی تعريف و تبيين کرد. ضوابط و آيين نامه‌هايی هم که در اين خصوص وجود دارد، به کليات پرداخته و به همين دليل است که دست مميز برای برداشت سليقه‌ای و برخورد سليقه‌ای باز است.

بهشتی در رابطه با رويکرد وزير ارشاد در قبال مميزی‌ها، ادامه داد: اگر قرار بر اين باشد که مميزی برداشته شده و يا به عبارتی به مراکز نشر سپرده شود، اين رويکرد می‌بايست با حمايت ارشاد از ناشران همراه باشد. زيرا به محض برداشته شدن مميزی‌ها، سر و کار ناشر با مدعی‌العموم و دادگستری خواهد بود و معلوم نيست چه بر سر صنعت نشر خواهد آمد.

وی افزود: يادمان هست که حذف مميزی، چه تلفاتی را از روزنامه‌ها و مطبوعات گرفت! اين اتفاق نبايد در حوزه‌ی نشر هم تکرار شود. بنابر اين انتظار ما اين است که وزير ارشاد برای اعمال نظرات خود در راستای حذف مميزی، به برنامه ريزی‌های کوتاه مدت، ميان مدت و حتی درازمدت فکر کند زيرا در حوزه‌ی فرهنگ، هر رويدادی عقبه‌ای دارد و نمی‌شود يک شبه آن را تغيير داد.

مدير نشر روزنه ضمن بيان اين مطلب که مميزی بايد با استحاله از ميان برداشته شود، نه با اقدامات يکباره و قاطع، اظهار داشت: از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آقای جنتی برمی‌آيد که ايشان نسبت به حوزه‌ی نشر و فرهنگ و هنر ديد مثبتی دارد. اما اگر ايشان بخواهند در مطبوعات و رسانه‌ها علنا با مميزی مخالفت کنند، طبيعی ست که از جناح‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌گيرند و اين اتفاق خوبی نيست.

وی گفت: ما می‌دانيم که با روی کار امدن آقای روحانی و آقای جنتی، به هر حال تغييرتی را راه است. اما وزير ارشاد بايد از فرصت به وجود آمده بيشتر برای بستر سازی استفاده کند. و در اين مسير ما و ساير اهالی فرهنگ و هنر نيز بايد ايشان را کمک کنيم زيرا حسن نيت و علاقه ايشان به فرهنگ و هنر به ما ثابت شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'