سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

شمقدری رفت، ایوبی آمد !

حجت ا.. ایوبی با حکمی که از سوی علی جنتی وزیر ارشاد به او اعطا شد ریاست سازمان سینمایی را به جای جواد شمقدری برعهده گرفت. ایوبی دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق است و مدرک دکترا را از دانشگاه «لیون» فرانسه اخذ کرده است.

image635131234844609459

کیهان نوین: حجت اله ایوبی ریاست سازمان سینمایی را برعهده گرفت. ایوبی  با حکمی که علی جنتی وزیر ارشاد به او اعطا کرده به سازمان سینمایی رفته و به عنوان رییس جدید این نهاد، به جای جواد شمقدری، انجام وظیفه خواهد کرد. ایوبی دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق است و مدرک دکترا را از دانشگاه «لیون» فرانسه اخذ کرده است.

نام ایوبی هفته گذشته در حالی به شکل ناگهانی به‌عنوان گزینه اصلی ریاست سازمان سینمایی معرفی شد که تا چند روز قبل‌تر محمد خزاعی و علیرضا رضاداد به‌عنوان نامزدهای اصلی این مسئولیت معرفی می‌شدند. برخی رسانه‌ها نوشتند که مدیریت حوزه هنری و برخی سینماگران بانفوذ نزدیک به این نهاد در حال لابی برای رساندن ایوبی به صندلی ریاست سازمان سینمایی‌اند و وقتی چند روز پیش برخی از همین چهره‌ها به دیدار علی جنتی رفتند، مشخص شد که این شایعات چندان بی‌مبنا نبوده است. حوزه هنری در دو سال اخیر به‌شدت با مدیریت سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد زاویه پیدا کرد و اختلاف میان طرفین به قدری بالا گرفت که کار به فهرست سیاه حوزه هنری و خودداری از اکران چند فیلم در سینماهای این نهاد پر‌قدرت کشید و حالا ایوبی در اولین کار باید تکلیف خود با حوزه را مشخص کند.

ایوبی کیست؟

سوابق علمی و اجرایی ایوبی که متولد سال 1342 در کلاردشت است، نشان می‌دهد که مانند علی جنتی، او هم چهره‌ای سیاسی و دیپلماتیک است. او دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق است و مدرک دکترا را از دانشگاه «لیون» فرانسه گرفته است. رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، ریاست دانشکده علوم سیاسی و مدیر‌کلی آموزش دانشگاه امام صادق، عضویت در هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، عضویت در شورای علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و عضویت در شورای غرب‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از‌‌جمله کارنامه اوست. تسلط به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه مسلط است.
او به‌عنوان نویسنده و مولف هم در زمینه سیاست و دیپلماسی سابقه دارد. کافی است به عناوین کتاب‌هایی که منتشر کرده، نگاه کنیم: «اکثریت چگونه حکومت می‌کند؟»‌/‌انتشارات سروش، «پیدایی و پایایی احزاب سیاسی در غرب»‌/‌انتشارات سروش، «احزاب سیاسی در فرانسه»/انتشارات سمت. هرچند که کتاب «سیاست‌گذاری فرهنگی در فرانسه: دولت وهنر» هم در سال 88 از او منتشر شده که نشان می‌دهد در حوزه کلان فرهنگ نیز صاحب‌نظر است.

از بنیاد سعدی تا سازمان سینمایی

مهمترین سابقه فرهنگی سالهای اخیر ایوبی، قائم‌مقامی غلامعلی حداد‌عادل در بنیاد سعدی بوده است. البته این بنیاد را نمی‌توان به چهره و گرایش سیاسی رئیس سابق مجلس ربط داد و بیشتر در حوزه علایق و گرایش‌های فرهنگی حداد می‌گنجد. اما یکی از پست‌های مهم ایوبی معاونت اجتماعی، فرهنگی و امور شوراهای وزیر کشور در دوران وزارت مصطفی پورمحمدی (دولت اول احمدی‌نژاد) است و وقتی پورمحمدی به سازمان بازرسی کل کشور رفت، ایوبی را با خود برد و به‌عنوان معاون نظارت و بازرسی خود منصوب کرد. در سال 87 که پورمحمدی پروژه مقابله با دوشغله‌ها در پست‌های دولتی را کلید زد، ایوبی یکی از فعال‌ترین چهره‌های این پروژه بود. مرور آرشیو رسانه‌ها در آن دوران نشان می‌دهد که ایوبی چندین بار درباره لزوم استعفای افراد دوشغله از یکی از سمت‌هایشان مصاحبه کرده و به‌خصوص پیگیری او در حوزه ورزش و فدراسیون‌ها که بسیار خبرساز شد، نقش مهمی در اجرای این قانون داشت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'