سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

همسر نسرین روشن: دستگاه قضایی درباره کاهش مدت زندان همسرم به ما رَکَب زد

همسر نسرین روشن، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، می‌گوید مسئولان زندان اوین به این شهروند ۶۰ ساله به «دروغ» گفته بودند که حکم زندان او را از سه سال به ۱۳ ماه کاهش داده‌اند.

کیهان نوین :نسرین روشن، شهروند ۶۰ ساله ایرانی-بریتانیایی، از بستگان سارا تبریزی، دختر جوانی است که پس از آزادی از زندان و احضار دوباره توسط وزارت اطلاعات، در روزهای نخستین سال ۱۴۰۳ خورشیدی به‌طرز مشکوکی جان باخت.

اگرچه قوه قضائیه احضار دوباره این دختر ۲۰ ساله را که «به اتهام استفاده از اسناد و گذرنامه جعلی برای خروج از کشور»، همراه با نسرین روشن بازداشت شده بود، تکذیب کرده، اما برخی منابع مطلع به رادیوفردا گفته‌ بودند که او در مدت بازداشت «خیلی ترسیده بود… و وضع روحی مناسبی نداشت».

اگرچه علت مرگ سارا تبریزی هنوز مشخص نشده، اما این نخستین بار نیست که خبر مرگ یک زندانی پس از آزادی او منتشر می‌شود.

آرش آسیابی، همسر نسرین روشن، روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد در گفتگو با رادیو فردا اعلام کرد که همسرش دو هفته پس از دیدار با خاله‌اش که در بستر مرگ بود، در ۲۵ آبان ۱۴۰۲ با سارا تبریزی قصد خروج از کشور را داشت، که در فرودگاه «امام خمینی» تهران بازداشت شد.

به گفته او، اتهام خانم روشن شرکت در مراسم بزرگداشت رضا شاه پهلوی در قاهره و شرکت در تجمعات اعتراضی ایرانیان خارج از کشور عنوان شده بود که دستگاه قضایی ایران بابت آن‌ها، او را به حبس محکوم کرد.

او علت رسانه‌ای نکردن خبر بازداشت همسرش طی این مدت را احضار این شهروند دوتابعیتی به دفتر رئیس زندان اوین و ابلاغ کاهش میزان حبس او از سه سال به ۱۳ ماه عنوان کرد.

بر اساس این روایت، خانم روشن دو روز پس از مرگ مشکوک سارا تبریزی، به دفتر رئیس زندان اوین فراخوانده شده بود.

آقای آسیابی می‌گوید به آن‌ها «توصیه» شده بود باتوجه به تغییر این حکم از سوی قوه قضائیه ایران، در صورت انجام مصاحبه، بهتر است این خبر رسانه‌ای نشود که او و همسرش نیز این توصیه را پذیرفتند.

همسر نسرین روشن برای توصیف رفتار دستگاه قضایی، از واژه «رکب‌زدن» استفاده کرد.

او به نام نهاد یا افراد توصیه‌کننده اشاره‌ای نکرد، اما افزود در عین حال کاهش میزان حکم زندان همسرش با مرگ مشکوک سارا تبریزی نیز همزمان شد.

با این حال آقای آسیابی اظهار داشت هفته پیش به وکیل همسرش گفته شد که خبری از کاهش زندان و دوران محکومیت خانم روشن نیست و یک «اشتباه اداری» رخ داده است.

به گفته او، شرایط روحی همسرش با توجه به بیماری اضطراب و افسردگی او که پیش از بازداشت نیز با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، هفت تا هشت هفته انفرادی و دوری از فرزندانش، «وحشتناک» است و به تازگی دچار «افتادگی دریچه میترال» قلب و «قلب‌درد» نیز شده است.

آقای آسیابی در عین حال اظهار امیدواری کرد که دولت بریتانیا برای آزادی همسرش که بیش از ۲۰ سال است شهروندی این کشور را دارد، اقدامی انجام دهد.

او در گفتگو با رادیو فردا همچنین گفت که سارا تبریزی، نوه دایی همسرش بود و به «جرم استفاده از اوراق مجعول و گذرنامه متعلق به دیگری» و «توهین به رهبری» که مأموران از پیام‌های صوتی دو سال قبل از بازداشت، از واتساپ او کشف کرده بودند، بازداشت و محکوم شد.

آقای آسیابی، فشارها و«اذیت» این دختر جوان در انفرادی را تأیید کرده و گفته که «یک بچه ۲۰ ساله را این‌قدر اذیت کردند و در انفرادی نگه داشتند که حالش خیلی بد شد و خودشان او را به بند عادی انتقال دادند چون دیدند دارد در انفرادی از دست می‌رود».

با این حال او تأکید کرده که قوه قضائیه، حساب پرونده همسرش و سارا تبریزی را از هم جدا کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'