سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

سیرک انتخابات؛ از انصراف‌های زودهنگام و انتشار فهرست انتخاباتی اصلاح‌طبان تا تهدید مطبوعات!

در حالی که هنوز شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ داوطلبان را ارائه نکرده، اصلاح‌طلبان شتابان افرادی مانند عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری را به عنوان «کاندیداهای جبهه اصلاحات ایران» معرفی کرده‌اند که هنوز فقط در مرحله داوطلبی هستند و معلوم نیست صلاحیت آنها برای نامزدی تأیید بشود. مگر اینکه فرض بر این باشد که آنها پیشاپیش می‌دانند که تأیید خواهند شد!

کیهان نوین:  اصلاح‌طلبان با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ حتی از آرای باطله هم کمتر رأی کسب کردند، برای این دوره از نمایش انتخابات امیدوار به پیروزی هستند و از سه داوطلب که هنوز معلوم نیست به عنوان نامزد معرفی شوند یا نه حمایت کرده‌اند!
از میان هیئت دولت ابراهیم رئیسی نیز پنج نفر داوطلب حضور در انتخابات بودند که داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه از داوطلبی برای شرکت در این نمایش انصراف داد.
هیئت نظارت بر مطبوعات «هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب و تحصن» را مصداق «محتوای مجرمانه» دانسته است.

با وجود بی‌تفاوتی مردم به «سیرک انتخابات» جمهوری اسلامی تکاپوی جریانات حکومتی برای رسیدن به کرسی ریاست دولت چهاردهم پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط مشکوک هلی‌کوپتر (۳۰ اردیبهشت) ادامه دارد.

جواد امام سخنگوی «جبهه اصلاحات» از معرفی سه «کاندید» مورد حمایت این جبهه خبر داده و در شبکه «ایکس» نوشته «در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، به ترتیب حروف الفبا، آقایان عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، اسحاق جهانگیری حائز دو-سوم آراء بعنوان کاندیداهای معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران شدند.»

او در ادامه نوشته «خانم حمیده زرآبادی حائز بیش از نصف آرا مجمع عمومی شد. نامزد نهایی جبهه اصلاحات متعاقبا از بین همین افراد انتخاب می گردد.» او توضیح نداده در حالی که داوطلبان تأییدشده هنوز به عنوان نامزد معرفی نشده‌اند، چگونه این افراد به عنوان «کاندیدا» معرفی شده‌اند!

اصلاح‌طلبان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ حتی از آرای باطله هم کمتر رأی کسب کردند، به نظر می‌رسد برای این دوره از انتخابات امیدوار به پیروزی هستند.

آنها نه تنها نام داوطلبان مورد حمایت خود را منتشر کردند بلکه متنی را به عنوان «راهبرد انتخابات و میثاق‌نامه جبهه اصلاحات» نیز منتشر کرده‌اند.

آنها همچنین مدعی شدند پیش از حضور این پنج نامزد در جلسه مجمع عمومى که روز گذشته برگزار شد، متن راهبرد انتخابات و میثاق‌نامه جبهه اصلاحات ایران به رؤیت آنها رسیده و پس از توافق بر سر این میثاق‌نامه در خصوص تعیین آنها به عنوان «نامزدهاى اختصاصى» این جبهه رأى‌گیرى شد.

متن شامل شش بخش شبیه سوگندنامه است که در بخش اول آن آمده «به کلیه ساز و کارهای تصمیم جبهه اصلاحات ایران برای رسیدن به نامزد واحد پایبند باشم!»

بخش دوم تأکید کرده «در صورتی که نامزد منتخب جبهه اصلاحات بر اساس ساز و کارهای تعیین شده فرد دیگری بود، رسماً کناره‌گیری از رقابت انتخاباتی و حمایت خود را به نفع نامزد منتخب اعلام نمایم.»

در بخش سوم آمده «قبل و بعد از اعلام صلاحیت‌ها و تا رسیدن به نامزد واحد علیه هیچیک از نامزدهای جبهه موضع‌گیری نداشته باشم.»

بخش چهارم هم تأکید کرده «به منظور اجرای فصل سوم قانون اساسی و با در نظر گرفتن بیانیه ۱۵ بندی آقای خاتمی یعنی تأمین حقوق کلیه شهروندان جامعه رنگین کمانی ایران منجمله: حق حاکمیت ملی، حق آزادی بیان، حق استفاده از فرصت‌های برابر فارغ از جنسیت، قومیت و مذهب، گرایش سیاسی و اصلاح ساختارها، سیاست‌ها و عملکردها همه توان خود را به کار گیرم!»

«برای قدرتمند شدن جامعه مدنی ایران که از لوازم دولت توانمند است، بکوشم و تقویت جامعه مدنی را از اولویت‌های دولت خود بدانم» و «حل مشکلات معیشتی و تامین رفاه و کاهش آلام مردم ایران را با اصلاح اقتصاد سیاسی کشور و نیز تعامل سازنده با جهان در رأس اولویت‌های دولت خود قرار دهم» هم بخش‌های پنجم و ششم این متن هستند.

شمار زیادی از چهره‌های اصلاح‌طلب و اعضای دولت حسن روحانی نیز دو روز پیش بدون اینکه به روی خود بیاورند که این جریان نزدیک به سه دهه در دولت و مجلس اسلامی شریک قدرت بوده و جز شراکت در غارت و فلاکت کشور نقش دیگری نداشته، در بیانیه‌ای با عنوان «راهگشایی کنیم؛ پای ایران در میان است» از «حکمرانان و نیروهای سیاسی» دعوت کردند در انتخابات پیش‌ رو «برای تقویتِ میانه‌ی اصلاح‌گر و ممکن‌سازیِ توافق‌های مسئله‌محور و راهگشا برای ایران بکوشند!»

امضاکنندگان این بیانیه همچنین از «شهروندان متکثر ایران» درخواست کردند که «برای ایران و بسط تدریجی خیرهمگانی» مردم در انتخابات شرکت کنند.

اصلاح‌طلبان همچنین وعده‌فروشی نخ‌نما شده و شکست‌خورده ربع قرن اخیر را ادامه داده و نوشته‌اند که «کاهش فقر، کاهش نقض حقوق زنان، کاهش افراد بی‌خانمان و بی‌پناه» با حضور مردم در این انتخابات امکانپذیر خواهد بود.

امیدواری اصلاح‌طلبان به پیروزی در انتخابات ۱۴۰۳ تا آنجاست که آذر منصوری که به عنوان «رئیس جبهه اصلاحات» فعال است گفته «ما راه رفته را تکرار نمی‌کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی‌رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تأیید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه‌اندازی می‌شود.»

افراد زیادی نیز از میان جریان اصولگرا برای حضور در انتخابات داوطلب شده‌اند. حتی از میان هیئت دولت ابراهیم رئیسی نیز پنج نفر داوطلب حضور در انتخابات هستند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صولت مرتضوی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه اعضای هیئت دولت هستند که برای حضور در انتخابات داوطلب شده‌اند.

علی قلهکی روزنامه‌نگار حکومتی روز گذشته در شبکه «ایکس» اعلام کرد اعضای هیئت دولت و مدیران ارشد دولت سیزدهم، نامه‌ای به شورای نگهبان برای اثبات توان مدیریت و رجل بودن «محمدمهدی اسماعیلی» نوشتند.

ساعاتی بعد از افشای این نامه‌نگاری، داوود منظور از حضور در نمایش انتخابات انصراف داد. این انصراف در حالی صورت گرفته که هنوز شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌‌ها و  اسامی نامزدها را اعلام نکرده است.

داوود منظور با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشته که به‌ دلیل «حضور گسترده نامزدهای جبهه انقلاب در انتخابات ریاست‌ جمهوری و وجود گزینه‌های اصلح در جمع ایشان» به این نتیجه‌گیری رسیده است که از شرکت در این نمایش صرف نظر کند.

او پیشتر نیز اعلام کرده بود که فقط یکی از پنج عضو هیئت دولت «در نهایت» در رقابت‌های انتخاباتی حضور خواهد داشت. داوود منظور توضیح نداده بود از کجا و به چه شکلی از نتایج بررسی صلاحیت‌ها و چیدمان نهایی نامزدهای انتخاباتی مطلع است!

گفته شده محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشادی که اعضای هیئت دولت برای «رجل سیاسی» شناخته شدنش از سوی شورای نگهبان، با این شورا نامه‌نگاری کرده‌اند به اتهام «دریافت رشوه» محکوم شده است.

عبدالرضا داوری روزنامه‌نگار حکومتی و مشاور وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد، در شبکه «ایکس» نوشته «با حکم قاضی صلواتی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت رییسی، بخاطر رشوه ٣٠ میلیون تومانی(معادل ۴٠ سکه) به ۵ سال حبس، ٧۴ ضربه شلاق و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.»

از سوی دیگر محمد رویانیان فرمانده سابق پلیس راهور و مدیرعامل پیشین تیم فوتبال پرسپولیس که برای حضور در انتخابات داوطلب شده بود نیز انصراف داد!

محمد رویانیان در گفتگو با خبرگزاری «برنا» اعلام کرده که «در زمینه حضور در انتخابات، جلسه‌ای با آقای محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که به جهت وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، اینجانب از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف بدهم.»

جمهوری اسلامی برای برگزاری این انتخابات نمایشی همه ساز و کار و توان خود را به کار گرفته تا حاشیه‌ای ایجاد نشود و مردم هم ترغیب شوند در این نمایش شرکت کنند.

در این میان هیئت نظارت بر مطبوعات با انتشار دستورالعملی برای رسانه‌ها خط و نشان کشیده و انتشار «هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب و تحصن» را مصداق «محتوای مجرمانه» خوانده است.

در بخشی از این دستورالعمل آمده است که «هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست‌ جمهوری شود… تشویش اذهان عمومی، سیاه‌نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری» مصداق محتوای مجرمانه تلقی می‌شود.

از دیگر مصادیق این دستورالعمل پنج صفحه‌ای، «انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات» عنوان شده است!

همچنین «انتشار هر گونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخابات» از جمله مصادیق مجرمانه‌ای دانسته شده که رسیدگی به آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی است.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی، قرار است یک سال زودتر از موعد و در هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'