سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

دو شهروند در تبریز به‌دلیل «اجرای رپ اعتراضی» راهی زندان شدند

رسانه‌های حقوق بشری ایران می‌گویند میلاد جلیلی، خوانندهٔ معترض، و سالار طاهرافشار، فعال مدنی اهل تبریز، برای اجرای حبس به زندان تبریز منتقل شدند.

کیهان نوین :نزدیکان این زندانیان به انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) اعلام کردند آقای طاهرافشار روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد، «پس از معرفی و انجام مراحل اداری» برای اجرای حکم شش ماه زندان راهی زندان تبریز شد.

به‌گفتهٔ این منابع، آقای جلیلی، رَپِر ملقب به «ایلشن»، نیز به دلیل اتمام وقت اداری در روز ۱۶ خرداد، خود را روز پنج‌شنبه، ۱۷ خرداد، به اجرای احکام معرفی کرده است.

این خوانندهٔ معترض پیش از این با انتشار ویدئویی در صفحهٔ اینستاگرامش گفته بود که به‌خاطر خواندن ترانه‌ای در حمایت از ۱۳ زندانی سیاسی آذربایجانی که از آبان سال گذشته در بازداشت هستند، هشت ماه زندانی خواهد شد.

این دو شهروند تبریزی آذرماه پارسال پس از اجرای یک ترانه توسط میلاد جلیلی در حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجانی، بازداشت و پس از دو ماه به قید وثیقه و به‌صورت موقت از زندان تبریز آزاد شدند.

شعبهٔ دو دادگاه انقلاب تبریز میلاد جلیلی و سالار طاهرافشار را به دلیل «اجرا» و «معاونت» در اجرای این ترانه، به «تبلیغ علیه نظام» متهم و آن‌ها را به حبس محکوم کرد.

انجمن زندانیان سیاسی آذربایجانی ایران همچنین اعلام کرده که پرونده‌ای با اتهام «تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور» علیه سالار طاهرافشار در شعبهٔ پانزده دادگاه انقلاب تهران گشوده شده است.

سرکوب هنرمندان پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و چندین خوانندهٔ معترض از جمله توماج صالحی، شروین حاجی‌پور و سامان یاسین به‌دلیل اعتراض به بازداشت و سرکوب مردم با احضار، بازداشت و احکام سنگین قضایی روبه‌رو شده‌اند.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'