سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اعلام جرم دادستان تهران علیه دو رسانه به بهانه «نشر اخبار کذب» در فضای انتخاباتی

دادستانی تهران با «اعلام جرم» علیه دو رسانه «حاشیه نیوز» و «بامدادنو» و احضار مدیران مسئول این دو رسانه «برای ارائه توضیحات و رسیدگی به پرونده» دور تازه‌ای از جرم‌انگاری و کنترل پوشش اخبار در ایام «انتخابات» در جمهوری اسلامی برای تصدی پست «ریاست جمهوری» را آغاز کرد.

کیهان نوین :به گزارش رسانه‌های حکومتی، مرکز رسانه قوه قضائیه با انتشار این خبر، تهدید کرد که «با شروع فضای انتخاباتی در کشور، انتشار برخی اخبار کذب در فضای مجازی و سایت‌های خبری بیشتر شده است.»

میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه اعلام کرد که اعلام جرم دادستان تهران علیه این دو رسانه بر اساس «رصدهای صورت گرفته و به واسطه انتشار اخبار کذب در مورد انتخابات» است.

پیش از این فایل صوتی از سوی سردبیر بامداد نو در شبکه ایکس منتشر شد که محتوایش درباره انتشار لیست مدعوین سران کشورهای خارجی برای مراسم خاک‌سپاری ابراهیم رئیسی و « انتقاد ظریف» از این که «خیلی کسی نیامده» و کشورهای مهم حضور ندارند، بود.

جرم‌انگاری فعالیت‌های رسانه‌ای در ایام انتخابات که به بهانه‌های مختلف و با هدف یک‌دست سازی و امنیتی کردن خبررسانی صورت می‌گیرد؛ یکی از شیوه‌های مرسوم جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی رسانه‌ها و در دست داشتن کنترل جریان اطلاعات است.

سازمان گزارشگران بدون مرز جمهوری اسلامی را «یکی از سرکوب‌گرترین دولت‌های جهان» در حوزه آزادی رسانه‌ها ارزیابی کرده و در گزارش خود، ایران را از لحاظ آزادی بیان در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۷ طبقه‌بندی کرده است.

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بود که از زمان وقوع اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲، دست‌کم هفت نشریه و پایگاه خبری به دلایلی از جمله «فشار نهادهای امنیتی یا دستورات قضایی» توقیف، تعلیق، تعطیل یا لغو مجوز شده‌اند.

چند روز پیش هیئت نظارت بر مطبوعات جمهوری اسلامی نیز در یک دستورالعمل اعلام کرد که انتشار محتوا مورد آنچه تشویق «تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری» خوانده شده، و همچنین «تجمع اعتراضی بدون مجوز، اعتصاب و تحصن، مصداق محتوای مجرمانه» به شمار می‌روند.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'