سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

نماینده‌ای برای تغییر در ایران

 آقای پهلوی بارها بر موضع خود به عنوان یک «عامل تغییر» برای کمک به گذار ایران از دیکتاتوری رژیم جمهوری اسلامی به سوی یک حکومت دموکراتیک و آزاد تاکید کرده است. او به صراحت و روشنی تکرار کرده که تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع حکومت در آینده، تنها به مردم ایران تعلق دارد. در چشم‌انداز او، ایران دموکراتیک باید بر پایه رقابت سیاسی آزاد و عادلانه و انتخابات واقعی بنا شود.

طی چهار دهه گذشته، کشور ایران شاهد نارضایتی روزافزون مردم از رژیم جمهوری اسلامی بوده است. مرکز ثقل این نارضایتی‌ها، خواست مردم ایران برای تغییر رژیم و رد کامل جمهوری اسلامی و دیکتاتوری روحانیونی است که می‌خواهند به هر قیمتی در قدرت بمانند.

During the last four decades, the country of Iran has witnessed the growing dissatisfaction of the people with the regime of the Islamic Republic. The center of gravity of these dissatisfactions is the desire of the Iranian people to change the regime and completely reject the Islamic Republic and the dictatorship of clerics who want to stay in power at any cost.

Mr. Pahlavi has repeatedly emphasized his position as an “agent of change” to help Iran transition from the dictatorship of the Islamic Republic regime to a democratic and free government. He clearly and clearly repeated that the decision to choose the type of government in the future belongs only to the people of Iran. In his vision, a democratic Iran should be based on free and fair political competition and real elections.

کیهان نوین: برای جلوگیری از اقدامات سیاسی هماهنگ توسط مخالفان، رژیم بطور سیستماتیک تفرقه واختلاف را ترویج می‌کند. سازمان‌های طرفدار رژیم بطور مداوم تامین مالی می‌شوند، در حالی که برای جلوگیری از همصدایی همزمان میان گروه‌های مختلف سیاسی  علیه رژیم، اختلاف و درگیری ایجاد می‌شود.
دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم نیز متعاقبا تلاش کرده‌اند تا با مطرح کردن آقای رضا پهلوی صرفاً به عنوان یک پادشاه دیکتاتوردر آینده ایران، میان مخالفان تفرقه ایجاد کنند.

رژیم جمهوری اسلامی، ایرانیان آزادیخواه را بزرگترین تهدید علیه خود می‌پندارد. دیکتاتوری آخوندی از طیف گسترده‌ای از روش‌های وحشیانه برای سرکوب مخالفت‌ها در داخل وخارج از ایران استفاده می‌کند. در داخل مرزهای کشور، اعدام‌، زندان و ارعاب، روش رایج حکومت برای سرکوب مردم است. این رژیم ترس را تزریق و هر صدای مخالفی را خاموش می‌کند. فراتر از مرزهای ایران نیز رژیم از استراتژی‌های مشابهی مانند ترویج ارعاب، ترور و ربودن‌ مخالفان سیاسی برای خاموش کردن فعالان در دیاسپورای ایرانی استفاده می‌کند.

برای جلوگیری از اقدامات سیاسی هماهنگ توسط مخالفان، رژیم بطور سیستماتیک تفرقه واختلاف را ترویج می‌کند. سازمان‌های طرفدار رژیم بطور مداوم تامین مالی می‌شوند، در حالی که برای جلوگیری از همصدایی همزمان میان گروه‌های مختلف سیاسی  علیه رژیم، اختلاف و درگیری ایجاد می‌شود. در این شرایط آشفته، شاهزاده رضا پهلوی معروف‌ترین، محبوب‌ترین و مورد اعتمادترین چهره پیشرو در تقابل با رژیم جمهوری اسلامی است. نظرسنجی‌های انجام شده توسط گروه‌های مختلف از جمله گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) و نظرسنجی اِرفی (مؤسسه پژوهش و پیش‌بینی تجربی) این ادعا را بارها تایید کرده‌اند.

دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم نیز متعاقبا تلاش کرده‌اند تا با مطرح کردن آقای رضا پهلوی صرفاً به عنوان یک پادشاه دیکتاتوردر آینده ایران، میان مخالفان تفرقه ایجاد کنند. در مقابل، آقای پهلوی بارها بر موضع خود به عنوان یک «عامل تغییر» برای کمک به گذار ایران از دیکتاتوری رژیم جمهوری اسلامی به سوی یک حکومت دموکراتیک و آزاد تاکید کرده است. او به صراحت و روشنی تکرار کرده که تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع حکومت در آینده، تنها به مردم ایران تعلق دارد. در چشم‌انداز او، ایران دموکراتیک باید بر پایه رقابت سیاسی آزاد و عادلانه و انتخابات واقعی بنا شود. او بر ضرورت اقدام هماهنگ توسط مخالفان رژیم تأکید دارد. اما در مقابل یک ارتش منسجم سایبری از بات‌ها و ترول‌هایی که توسط وزارت اطلاعات رژیم و سازمان اطلاعات سپاه (ساس) تشکیل شده‌اند، با هدف ایجاد هرچه بیشتر سردرگمی‌ و شک درباره چشم‌انداز آقای پهلوی برای ایرانی آزاد و دموکراتیک، بطور دائم  فعالیت می‌کنند. در حالی که هیچ حقیقتی در ادعاهای رژیم در این خصوص وجود ندارد. آقای پهلوی به یک سیستم جایگزین مبتنی بر تکثرگرایی، سکولاریسم و حاکمیت مردم ایران متعهد است. چشم‌انداز او برای ایران پس از سقوط جمهوری اسلامی اساسا بر ارزش‌های لیبرال استوار است. او بر حق ایرانیان برای انتخاب نوع حکومت تأکید کرده وهرگونه تصویرسازی از خود را به عنوان پادشاه آینده رد کرده است. در عوض، خود را به عنوان یک «عامل تغییر» می‌بیند، کسی که ترویج‌دهنده‌ی سیستمی‌ است که در آن اقتدار دولت از رضایت، مشارکت، فرصت‌های برابر و آزادی انتخاب شهروندان نشأت می‌گیرد.

نقش ایده‌آل آقای پهلوی در این زمان، خدمت به عنوان یک شخصیت ایجاد‌کننده‌ی هم‌صدایی همزمان میان مخالفان جمهوری اسلامی برای کمک به مردم ایران در جایگزینی رژیم دیکتاتور و فاسد کنونی با حکومتی سکولار و دموکراتیک با تکیه بر انتخابات آزاد و عادلانه است. او آماده است که با افراد یا گروه‌هایی که مورد اعتماد مردم ایران هستند و چشم‌انداز مشترکی برای ایران آزاد دارند، همکاری کند. بیانیه‌های عمومی‌ او نشان می‌دهند که می‌خواهد دردوره گذار به عنوان یک «نماینده و عامل تغییر» برای رهایی ایران خدمت کند.

در این میان کمپین فریبکاری جمهوری اسلامی، بر چالش‌هایی که عاملان تغییر در ایران با آن روبرو هستند، می‌افزاید. آزادیخواهان ایرانی نباید اجازه دهند که رژیم آنها را از یکدیگر جدا و از مسیر خود منحرف سازد و به همین ترتیب، سیاستمداران غربی نیز دیگر نباید به فریب خوردن ادامه دهند.

آقای پهلوی با استواری بر تعهد خود به ارزش‌های دموکراتیک و حاکمیت مردم ایران، به عنوان یک «عامل تغییر» می‌تواند با هماهنگ نمودن مبارزات سیاسی علیه رژیم، برای دستیابی به آینده‌ای در ایران تلاش کند که هم  بازتاب‌دهنده اراده شهروندان در اداره حکومت باشد و هم ترویج‌دهنده‌ی صلح، امنیت و ثبات در منطقه و در جهان باشد.

*بیژن کیان مقام ارشد سابق در دولت ایالات متحده که صلاحیت او دو بار توسط سنا تایید شده و از مدیران «اندیشکده آوای آزادی»
*سام کرمانیان فعال و تحلیلگر سیاسی از «اندیشکده آوای آزادی»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'