سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

وَریشه مرادی، فعال سیاسی کُرد، بابت اتهام «بغی» تفهیم اتهام شد .

وَریشه مرادی، فعال سیاسی کُرد، از سوی دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «بغی» تفهیم اتهام شد.

کیهان نوین :«شبکه حقوق کردستان» روز ۱۹ بهمن به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرد که خانم مرادی طی مدت بازداشت در ماه‌های گذشته دو بار به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار و به اتهام «بغی» از طریق عضویت یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت جمهوری اسلامی ایران تفهیم اتهام شده است.

بر اساس گزارش یاد شده، این اتهام به‌دلیل عضویت در «جامعه زنان شرق کردستان» معروف به «کژار» به این فعال کُرد وارد شده است.

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده است و می‌تواند حکم اعدام را برای متهم در پی داشته باشد.

به گزارش شبکه حقوق کردستان، پرونده خانم مرادی پس از صدور کیفرخواست توسط دادستانی به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی» ارجاع داده شده است.

سایت حقوق بشری «کردپا» نیز ضمن تأیید خبر تفهیم اتهام «بغی» به خانم مرادی گفته که او اواسط مرداد امسال بازداشت و ابتدا به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل و چندی بعد به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شد.

جامعه زنان آزاد شرق کردستان اوایل مهرماه امسال با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت این عضو خود در زمان انجام فعالیت «سیاسی و سازماندهی زنان» در کردستان خبر داده بود.

پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» فشار بر فعالان سیاسی و مدنی کرد افزایش یافته است و سپاه پاسداران نیز چندین بار به مناطقی از عراق که احزاب کرد در آن مستقر هستند، حمله کرده است.

با وجود اعتراض‌های گسترده جهانی حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کرد نیز سحرگاه ۹ بهمن اجرا شد.

 

 

شبکه های اجتماعی

ویدئو کنکاش با حشمت رئیسی

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'