سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

همسر محسن مظلوم: جمهوری اسلامی خانواده‌های اعدام‌شدگان را تهدید کرده است .

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم زندانی سیاسی اعدام شده در ایران، در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا ضمن انتقاد از تحویل ندادن اجساد چهار اعدام شده اخیر به خانواده‌های‌شان، از تهدید شدن خانواده‌های اعدام‌شدگان از سوی دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی خبر داد.

کیهان نوین :این چهار زندانی سیاسی کرد به رغم اعتراض‌های گسترده بین‌المللی و نیز درخواست بسیار در ایران در سحرگاه نهم بهمن در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند.

آنها عضو حزب کومله کردستان بودند که سال ۱۴۰۱ در ارومیه بازداشت و به «جاسوسی برای اسرائیل» متهم شدند؛ اتهامی که قویا توسط خود این چهار تن رد شد. وکیل آنها نیز به «روند دادرسی ناعادلانه» در قبال این اتهامات اعتراض کرد.

جوانا طیمسی اشاره کرد که مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به رغم آن که پس از اعدام پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی، و وفا آذربار «قول انتقال اجساد آنها به کردستان و تحویل اجسادشان را به خانواده‌ها داده بودند» افزود که این مقامات «حرف خود را تغییر دادند و گفتند کە خودشان اجساد را دفن می‌کنند و پس از سه ماە مکان دفن آنها را اطلاع خواهند داد.»

همسر محسن مظلوم در گفت‌و‌گوی خود با صدای آمریکا افزود، این نخستین بار نیست که اجساد اعدام‌شدگان به خانواده‌های‌شان تحویل داده نشده است.

وی با توصیف این اقدام به عنوان «جنایت و نقض فاحش حقوق بشر» اضافه کرد که «جمهوری اسلامی ١٩ ماە بدون رعایت کردن حقوق اولیە این چهار عزیز، آنها را در ناپدید سازی قهری قرار داد و پس از این که بدون برگزاری دادگاه منصفانه و نیز بدون اطلاع خانوادە‌ها، آنها را اعدام کرد، پیکر بی‌جان‌شان را هم در معرض ناپدیدسازی قهری قرار داد.»

حوانا طیمسی در ادامه به اعدام فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی در سال ۸۹ اشاره کرد و افزود که تاکنون محل دفن‌شان بە خانوادەها گفته نشده است.

او در این ارتباط به اعدام رامین حسین پناهی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت محل دفن او نیز که از «هم سنگران محسن، پژمان، وفا، و محمد و دوست خوب و نزدیک محسن مظلوم» بود، تاکنون بە خانوادەاش اعلام نشده و مادرش دایە شریفە همچنان به دنبال آرامگاه فرزندش است تا کمی أرام بگیرد.

خانم طیمسی همچنین با اشاره به «اعتصاب گسترده» و دیدار مردم با خانواده‌های اعدام‌شدگان گفت که با وجود جو امنیتی در کردستان و از جمله در اطراف خانە‌های خانواده ها، به آنها گفته شده است که «دیگر مراسمی برای عزیزان اعدام شده خود برگزار نکنند و از دیدار با مردم خودداری کنند و در غیر این صورت بلایی کە سر فرزندان‌تان آوردیم سر خودتان هم می‌آوریم.»

وی اشاره کرد که هر چهار مادر خواستار تحویل گرفتن پیکر بی‌جان فرزندان‌شان هستند تا بلکە «حداقل باور کنند کە عزیزان‌شان اعدام شدند و چون جمهوری اسلامی حتی از نشان دادن پیکرشان هم خودداری کردە است، خانوادەها هنوز نمی‌توانند باور کنند کە فرزندان‌شان اعدام شده‌اند.»

شبکه های اجتماعی

ویدئو کنکاش با حشمت رئیسی

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'