سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ادعای ارتش اسرائیل درباره پرداخت میلیون‌ها دلار پول نقد توسط ایران به یحیی سنوار

ارتش اسرائیل می‌گوید «اسناد متعددی» را همراه با مقادیر هنگفتی پول در ادامه عملیات خود در باریکه غزه پیدا کرده که شامل جزئیات پرداخت ۱۵۴ میلیون دلار پول نقد از سوی «ایران به یحیی سنوار»، از رهبران گروه افراطی حماس است.

کیهان نوین :گروه افراطی حماس توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورهای جهان به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

گزارش ارتش اسرائیل حاکی است که اسناد یافت شده مربوط به پول‌های جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی است که در اختیار شخص یحیی سنوار، رهبر داخلی گروه حماس قرار گرفته است.

یحیی سنوار در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی پس از ۲۰ سال حبس از زندان اسرائیل آزاد شد و در سال ۲۰۱۴ هنوز مقام اصلی رهبری حماس در غزه را در دست نداشت، اما بلافاصله پس از آزادی به عنوان مهره مهم در کادر رهبری داخلی حماس فعالیت می‌کرد.

متعاقب سخنان دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری او در سه‌شنبه شب ۱۷ بهمن در این باره، ارتش تصاویر اسناد ادعایی خود را منتشر کرد.

این مدارک ظاهراً حاکی است ایران در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۵ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۴۸ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۴۲ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۲ میلیون دلار را به دست یحیی سنوار رساند.

سال ۲۰۲۰ زمانی بود که همه‌گیری کرونا رفت و آمد در جهان را متوقف کرد و ظاهرا در آن سال کمترین پول در مقایسه با سال‌های قبل از سوی ایران در اختیار سنوار قرار گرفت.

دانیل هگاری گفت حمایت ایران از تروریسم پیامدهای جهانی دارد، یک نگرانی فرامنطقه‌ای است و اسرائیل اطلاعات خود را با متحدین بین‌المللی جهت مقابله با این تهدید به اشتراک می‌گذارد.

ارتش اسرائیل همچنین سه‌شنبه شب فیلم دستیابی به گاوصندوقی دیگر حاوی کیسه‌های پول نقد در باریکه غزه را منتشر کرد که اسکناس‌های «شکل»، پول اسرائیل را که در غزه نیز پول رایج است، نشان داد.

دانیل هگاری گفت مبالغ نقد پیدا شده برای پرداخت مستقیم جهت عملیات تروریستی حماس درنظر گرفته شده بود.

ارزیابی‌های پیشین اسرائیل و آمریکا تا پیش از حمله حماس به اسرائیل در چهار ماه پیش حاکی بود که جمهوری اسلامی سالانه حدود یکصد میلیون دلار در اختیار حماس می‌گذارد.

کارشناسان در رسانه‌های اسرائیلی ارزیابی کردند مدارک بدست آمده در مورد پول‌های ارسالی ایران برای یحیی سنوار صرفاً بخشی از کمک مالی جمهوری اسلامی به این گروه افراطی باشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'