سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

شکار صالح العاروری بعد از رضی موسوی؛ نفر بعدی کیست؟

ساختمانی که مقامات ارشد حماس در آن حضور داشتند هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفت. در این حمله شش نفر دیگر از جمله سمیر فندی ابوعامر، محمد زکی شاهین و عزام القرع ابوعمار از فرماندهان ارشد گردان‌های القسام نیز کشته شدند.

The building where senior Hamas officials were present was targeted by an Israeli drone attack. In this attack, six other people, including Samir Fandi Abu Amer, Mohammad Zaki Shahin and Azzam Al-Qura Abu Ammar, senior commanders of Al-Qassam Battalions, were also killed.

کیهان نوین: در آستانه چهارمین سالگرد حذف قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط آمریکا، صالح محمد سلیمان العاروری مشهور به «ابومحمد» نفر دوم حماس و یک از فرماندهان اصلی «محور مقاومت» سه‌شنبه شب دوم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۳ دی‌) در انفجاری در حومه جنوبی بیروت کشته شد.
این ساختمان هدف حمله پهپادی اسرائیل قرار گرفت. در این انفجار سه نفر دیگر از جمله سمیر فندی ابوعامر و عزام القرع ابوعمار از فرماندهان ارشد گردان‌های القسام نیز کشته شدند.
حماس در واکنش به کشته شدن العاروری اعلام کرد هرگونه مذاکره درباره آتش‌بس و تبادل اسیران تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد و این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.
روزنامه «اسرائیل هیوم» در گزارشی با اشاره به اینکه العاروری در قلب بیروت حذف شد با طرح این پرسش که «نفر بعدی کیست؟» توضیح داد «وی تنها یک نفر از صف مقامات ارشد حماس خارج از غزه است… اسماعیل هنیه رئیس دفتر و موسی ابوالمرزوق معاونش و همچنین خالد مشعل و فتحی حمد هنوز زنده‌اند و جفتک می‌زنند».
اواسط آذرماه حسن هانی‌زاده تحلیلگر سیاسی حکومتی در ایران به خبرگزاری ایلنا گفته بود «توجه داشته باشید که اسرائیل در مورد ترور رهبران مقاومت صرفاً تمرکز خود را بر روی حذف فیزیکی سران حماس و جهاد اسلامی معطوف نخواهد کرد بلکه دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا تمام رهبران مقاومت را از بین ببرد».

برخی رسانه‌های عربی العاروری معاون اسماعیل هنیه رئیس حماس را «مهندس عملیات توفان الاقصی» نامیدند. حذف وی انتقام در مقابل حمله مرگبار «هفت اکتبر» به اسرائیل ارزیابی می‌شود که در آن ۱۲۰۰ نفر کشته و صدها تن زخمی شده و یا به گروگان گرفته شدند که برخی از آنها بعدا در غزه به قتل رسیدند.

حماس در واکنش به کشته شدن العاروری اعلام کرد هرگونه مذاکره درباره آتش‌بس و تبادل اسیران تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد و این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل در گزارشی گفت، العاروری قرار بود چهارشنبه با حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دیدار کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با محکوم کردن ترور العاروری مدعی شد «این اقدام نتیجه درماندگی و شکست سنگین و غیرقابل ترمیم در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی در سه ماه گذشته است.»

وی گفت که «خون العاروری قطعاً جوششی دیگری در رگ‌های مقاومت و انگیزه مبارزه علیه اشغالگری صهیونیست‌ها، نه تنها در فلسطین، بلکه در منطقه و در بین همه آزادیخواهان جهان ایجاد خواهد کرد.»

العربیه گزارش داد که میانجی‌ها در تلاش‌اند تا از تشدید و گسترش تنش‌ها در پی کشته شدن العاروری جلوگیری کنند.

دفتر نخست وزیری لبنان نیز اعلام کرد که این کشور به دلیل حمله پهپادی و «نقض حاکمیت لبنان» به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله سخنگوی انصارالله یمن با محکوم کردن ترور العاروری بر حمایت خود از «جنبش‌های مقاومت در فلسطین و لبنان» تأکید نمود.

حزب‌الله لبنان نیز تهدید کرد که ترور العاروری بی‌پاسخ نخواهد ماند. در بیانیه حزب‌الله آمده «ترور العاروری موجب تحولی خطرناک در جنگ بین محور مقاومت و دشمن صهیونیستی خواهد شد.» در این بیانیه همچنین ادعا شد «این جنایت وحشیانه موجب ایمان هرچه بیشتر مجاهدان در فلسطین، لبنان، یمن، سوریه، ایران و عراق به آرمان عادلانه خود و پایبندی به ادامه راه جهاد و مقاومت تا پیروزی و آزادسازی خواهد شد.»

العاروری در سفر به تهران به علی خامنه‌ای تابلویی حکاکی شده از شهر اورشلیم هدیه می‌دهد / ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸
العاروری در کنار اسماعیل هنیه در ملاقات با علی خامنه‌ای / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

اگرچه هنوز اسرائیل مسئولیت ترور العاروری را بر عهده نگرفته است، اما یک اسرائیلی و دو مقام آمریکایی به «آکسیوس» گفتند که اسرائیل در پشت این حمله بوده است. این حمله ضربه‌ای جدی به حماس به شمار می‌رود و می‌تواند حزب‌الله لبنان را به تشدید حملات خود علیه اسرائیل سوق دهد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اظهار نظر در اینباره خودداری کرد.

حسن نصرالله رهبر حزب‌الله چندین هفته پیش با صراحت به اسرائیل درباره تلاش برای کشتن رهبران حماس در بیروت هشدار داده بود. او تهدید کرد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، پاسخ قوی به آن خواهد داد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که اسرائیل در حال آماده شدن برای مقابله با انتقامجویی احتمالی حماس یا سایر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه است.

اسماعیل هنیه رهبر حماس این اقدام را یک جنایت خواند و گفت: «همه این ترورها و حملات ما را قوی‌تر و مصمم‌تر از همیشه خواهد کرد.»

دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که اسرائیل پشت حمله روز سه‌شنبه ۲ ژانویه بوده اما تأکید کردند که از قبل دولت بایدن را در مورد آن مطلع نکرده بودند.

یک مقام ارشد اسرائیلی تأیید کرد که اسرائیل قبلا به آمریکا اطلاع نداده اما دولت بایدن را «در حال انجام عملیات» مطلع کرده است.

 

برخی تحلیلگران معتقدند ترور العاروری یک هفته پس از ترور سیدرضی موسوی مسئول لجستیک «سپاه قدس» در دمشق پیام مستقیم به تهران ارسال می‌کند.

نفر بعدی کیست؟!

روزنامه «اسرائیل هیوم» در گزارشی با اشاره به اینکه العاروری در قلب بیروت حذف شد با طرح این پرسش که «نفر بعدی کیست؟» توضیح داده «وی تنها یک نفر از صف مقامات ارشد حماس خارج از غزه است… اسماعیل هنیه رئیس دفتر و موسی ابوالمرزوق معاونش و همچنین خالد مشعل و فتحی حمد هنوز زنده‌اند و جفتک می‌زنند. این دو مسئول روابط خارجی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای سازمان تروریستی حماس هستند و می‌توانند در لیست ترور قرار بگیرند.»

در بخش دیگری  از این گزارش آمده «فتحی حمد در ترکیه اقامت دارد و می‌توان حدس زد که او نیز در آنجا مشغول فعالیت تروریستی است. به نظر تصادفی نیست که اطلاعات ترکیه در این هفته از دستگیری حدود ۳۰ مظنون با همکاری موساد خبر داد.»

اسرائیل هیوم در ادامه می‌نویسد، «از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و سیاسی حماس در سایر کشورها کم‌اهمیت‌تر از نابودی تیپ‌های شاخه نظامی در نوار غزه نیست… اگر حماس به عنوان یک نهاد سیاسی پس از جنگ به حیات خود ادامه دهد، همچنان به دنبال راه‌هایی برای انجام حملات تروریستی در اسرائیل و سراسر جهان خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، به تازگی شین بت و موساد یک حمله را در دانمارک خنثی کردند. خود هنیه در این هفته ابراز امیدواری کرد که این سازمان بتواند به نحوی در سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) ادغام شود. به نظر می‌رسد برنامه این است که حداقل به عنوان یک حزب سیاسی در روز بعد از جنگ، به حیات خود ادامه دهند.

اسماعیل هنیه و موسی ابومرزوق

بر اساس شواهد به نظر می‌رسد حذف رهبری خارجی حماس پایان کار نخواهد بود. اگرچه اسرائیل صفی از فرماندهان در شاخه نظامی غزه، از جمله فرماندهان مناطق شمالی و مرکزی را حذف کرده، اما بسیاری از آنها همچنان در کمین نوار غزه بسر می‌برند.

اهداف اصلی یحیی سنوار رئیس حماس در غزه و سران شاخه نظامی از جمله محمد دیف، مروان عیسی، رعد سعد و رافع سلامه هستند. در کنار آنها می‌توان فرماندهان ارشد دیگری مانند عضدالدین الحداد، فرمانده تیپ شمال شهر غزه در حماس را نام برد که اکثر گردان‌هایش قبلاً از بین رفته‌اند. می‌توان امیدوار بود که با شکست رهبری این سازمان تروریستی، بسیاری از قابلیت‌های آن نیز از بین برود.

در تهران پیش‌بینی شده بود که اسرائیل و متحدانش بعد از «هفت اکتبر» علاوه بر رهبران گروه‌های شبه‌نظامی سراغ سپاهی‌ها نیز بروند. سیدرضی موسوی یکی از آنها بود. حسن هانی‌زاده تحلیلگر سیاسی جمهوری اسلامی ۱۲ آذرماه به خبرگزاری ایلنا گفته بود «توجه داشته باشید که اسرائیل در مورد ترور رهبران مقاومت صرفاً تمرکز خود را بر روی حذف فیزیکی سران حماس و جهاد اسلامی معطوف نخواهد کرد بلکه دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا تمام رهبران مقاومت را از بین ببرد.»

شیخ علی یونسی وزیر سابق اطلاعات جمهوری اسلامی تیرماه ۱۴۰۰ در یک مصاحبه گفته بود «نفوذ موساد در کشور آنقدر زیاد شده که مسئولان باید نگران جان‌شان باشند.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'