سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

سرنگونی هواپیمای غول‌پیکر «آواکس» نیروی هوایی روسیه توسط پدافند اوکراین بر فراز دریای آزوف

برخی منابع روسی و اوکراینی گزارش دادند که شامگاه یکشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی‌ماه) هواپیمای غول‌پیکر شناسایی روسیه «آواکس A-50» توسط موشک‌های اوکراین بر فراز دریای آزوف سرنگون شده است.

این منابع همچنین گزارش دادند یک فروند هواپیمای شناسایی روسی دیگر که احتمالاً «ایلیوشین-۲۲» است نیز از صفحه رادار محو شده است.

Some Russian and Ukrainian sources reported that on the evening of Sunday, January 14, the giant Russian reconnaissance aircraft “Avax A-50” was shot down by Ukrainian missiles over the Sea of Azov.

These sources also reported that another Russian reconnaissance aircraft, possibly the Ilyushin-22, also disappeared from the radar screen.

کیهان نوین: منابع روسی و اوکراینی گزارش دادند که شامگاه یکشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی‌ماه) هواپیمای غول‌پیکر شناسایی روسیه «آواکس A-50» توسط موشک‌های اوکراین بر فراز دریای آزوف سرنگون شده است.
این منابع همچنین گزارش دادند یک فروند هواپیمای شناسایی روسی دیگر که احتمالاً «ایلیوشین-۲۲» است نیز از صفحه رادار محو شد.
وبسایت «اوکراینیسکا پراودا» به نقل از میکولا اولِسچوک فرمانده نیروی هوایی اوکراین سقوط این دو هواپیمای روسی را تأیید کرد.
روایت دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مدعی است هواپیمای روسی توسط خود روس‌ها با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی سرنگون شده است.

به گزارش وبسایت «اوکراینیسکا پراودا» میکولا اولِسچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین سقوط این دو هواپیمای روسی را تأیید کرده است.

طبق گزارش منابع نظامی اوکراین، «حوالی ساعت ۲۱:۰۰ یگان‌های اوکراینی به دو فروند هواپیمای نیروی هوافضای روسیه حمله کرده و بطور خاص یک هواپیمای هشداردهنده و کنترل زودهنگام هوابرد A-50 و یک هواپیمای ترابری IL-22 را هدف قرار دادند. این حمله بر فراز دریای آزوف انجام شد.»

مقامات نظامی اوکراین گزارش دادند طبق آخرین برآوردها هواپیمای آواکس سرنگون شد، در حالی که IL-22 آسیب دیده و به پرواز ادامه داد و سعی کرد به نزدیکترین فرودگاه برسد اما پس از شلیک از صفحه رادار ناپدید شد.

یک منبع نظامی گزارش داد که صد درصد مطمئن است آواکس سقوط کرده و ۹۸ درصد ایلیوشین-۲۲ هم سرنگون شده است.

در همین حال، روایت دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مدعی است هواپیمای روسی توسط خود روس‌ها با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی سرنگون شده است.

نه مقامات اوکراینی و نه مقامات روسیه تا لحظه تنظیم این گزارش بطور رسمی در مورد سرنگونی این هواپیما خبری اعلام نکرده‌اند.

هواپیمای آواکس شناسایی برای روس‌ها فوق‌العاده مهم است زیرا این کشور تعداد کمی از آنها را در اختیار دارد. تخمین زده می‌شود قیمت یک فروند از این هواپیماها حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'