سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خطر اعدام دو شهروند معترض؛ ارسال پرونده‌های رضا رسایی و مجاهد کورکور به اجرای احکام

پرونده‌های رضا رسایی و مجاهد کورکور دو شهروند بازداشت‌شده در اعتراضات جنبش ملّی که حکم اعدام آنها به تازگی توسط دیوان عالی تأیید شده به «اجرای احکام قوه قضاییه» ارسال شده است. این خبر به معنای خطر اعدام قریب الوقوع آنها است.

The cases of Reza Rasaei and Mujahid Korkur, two citizens arrested in the protests of the National Movement, whose death sentence was recently confirmed by the Supreme Court, have been sent to the “Judiciary Authority”. This news means the danger of their imminent execution.

کیهان نوین: خانواده پیرفلک و سعیدیان‌جو هرگونه ارتباط مجاهد کورکور با قتل فرزندانشان را رد کرده و مأموران حکومتی را عامل تیراندازی و کشتار ایذه می‌دانند.
پرونده رضا رسایی پس از تأیید حکم «قصاص نفس» در دیوان عالی کشور، به دایره اجرای احکام دادگستری کل استان کرمانشاه ارسال شده است.
بر اساس قوانین جمهوری اسلامی امکان درخواست اعاده دادرسی به حکم اعدام تأیید شده توسط دیوان عالی کشور وجود داشته و دارد.

«دادبان» گزارش داده که پرونده‌های رضا رسایی و مجاهد کورکور، معترضان محکوم به اعدام به اجرای احکام ارسال شده است.

پرونده رضا رسایی پس از تأیید حکم «قصاص نفس» در دیوان عالی کشور، به دایره اجرای احکام دادگستری کل استان کرمانشاه ارسال شده است.

«دادبان» غروب یکشنبه دهم دی‌ماه به وقت محلی تهران در خبری اختصاصی نوشت پرونده مجاهد کورکور، زندانی سیاسی با حکم اعدام به اجرای احکام ارسال شده و خطر اعدام هر لحظه جان او را تهدید می‌کند.

«دادبان» تأکید کرده که حکم اعدام مجاهد کورکور در تاریخ ۱۸ فروردین سال جاری در حالی توسط قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی تایید شد که خانواده پیرفلک بارها به‌صراحت نیروهای حکومتی را قاتل فرزندشان معرفی کرده‌اند.

همچنین ساعاتی بعد از ارسال پرونده رضا رسایی معترض ۳۴ ساله ساکن کرمانشاه به اجرای احکام خبر داد.

«دادبان» نوشته خانواده رضا رسایی سوم دی‌ماه پس از مراجعه به دیوان عالی کشور متوجه شدند حکم اعدام این زندانی سیاسی توسط دیوان تأیید شده است. بر‌ اساس اطلاع، این حکم با فشار نیروهای سپاه در شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور در ایران تأیید شده است.

ارسال حکم اعدام این دو جوان به بخش «اجرای احکام قوه قضاییه» به معنای قرار گرفتن این دو جوان در نوبت اجرای حکم اعدام است. این در حالیست که پیشتر و پس از آنکه حکم اعدام مجاهد در دیوان عالی کشور تأیید شد، دادستان اهواز به خانواده مجاهد کورکور گفته بود وکیل آنها می‌تواند اعاده دادرسی کند.

بر اساس خبری که نگار کورکور خواهر مجاهد کورکور چهارم دی‌ماه منتشر کرد، شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام مجاهد کورکور از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته و متهم به قتل شماری از شهروندان ایذه از جمله کیان پیرفلک و میلاد سعیدیان‌جو در اعتراضات سال گذشته را تأیید کرد.

این در حالی بود که خانواده پیرفلک و سعیدیان‌جو هرگونه ارتباط مجاهد کورکور با قتل فرزندانشان را رد کرده و مأموران حکومتی را عامل تیراندازی و کشتار ایذه می‌دانند.

در پی کشته شدن شماری از شهروندان ایذه با شلیک مستقیم مأموران جمهوری اسلامی در شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ نهادهای امنیتی این تیراندازی را تروریستی خواندند. کیان پیرفلک کودک ۹ ساله از جمله جانباختگان سرکوب مردم در شامگاه ۲۵ آبان سال گذشته است. در این حمله دستکم ۱۰ شهروند کشته شده و بیش از ۱۰ تن از جمله پدر کیان مجروح شدند.

نهادهای امنیتی در ادامه سناریوی حمله تروریستی پرونده‌ای تشکیل و چند نفر را در ارتباط با این پرونده بازداشت کردند. نیروهای امنیتی در روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ با حملۀ مسلحانه به روستای «پرسوراخ» در اطراف ایذه دو تن از جوانان معترض به نام‌های محمود احمدی و حسین سعیدی را کشتند و مجاهد(عباس) کورکور را نیز بازداشت کردند. کمی بعد مجاهد کورکور و بهمن بهمنی متهمان اصلی پررونده ساختگی قتل کیان و دیگر شهروندان در ایذه معرفی شدند.

خبرگزاری «میزان» خبرگزاری رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ۱۸ فروردین خبر داد که برای متهم اصلی در پرونده تیراندازی ۲۵ آبان به معترضان در ایذه و کشته‌شدن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک، حکم اعدام صادر شده است.

پس از تأیید حکم اعدام مجاهد کورکور در دیوان عالی کشور، دادستان ایذه در پاسخ به خانواده مجاهد کورکور گفته بود وکیل او می‌تواند درخواست اعاده دادرسی بدهد. وبسایت «ایران اینترنشنال» ششم دی‌ماه به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده کورکور نوشته آنها «روز دوشنبه چهارم دی‌ماه به دادسرای ایذه رفتند و در آنجا دادستان ایذه گفت نمی‌تواند تصویر حکم صادره در دیوان عالی کشور را به آنها بدهد ولی داود شاه‌ولی، وکیل مجاهد کورکور می‌تواند برای اعتراض به حکم اعدام درخواست اعاده دادرسی بدهد.»

به گفته این منبع آگاه، مجاهد کورکور با گذشت یک سال از زمان بازداشت همچنان در سلول انفرادی زندان شیبان اهواز به سر می‌برد و هیچ‌گاه دلیل این موضوع را نگفته‌اند و همچنان در سلول انفرادی و در شرایط سختی نگهداری می‌شود.

خسرو علی‌کردی وکیل دادگستری معتقد است با توجه به اعلام رسمی والدین کیان پیرفلک مبنی بر نداشتن شکایت از مجاهد کورکور، صدور حکم اعدام برای او «خلاف قانون» است.

(غلام) رضا رسایی متولد ۵ اسفند ۱۳۶۷ فرزند آخر یک خانواده یارسانی در شهرستان صحنه استان کرمانشاه به‌اتهام قتل سرهنگ پاسدار نادر بیرامی فرمانده اطلاعات سپاه شهرستان صحنه به قصاص نفس محکوم شده است.

نادر بیرامی رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه در تاریخ ۲۷آبان۱۴۰۱ در جریان یک تجمع اعتراضی در شهرستان صحنه و در جریان به خشونت کشیده شدن این اعتراضات، با حمله نیروهای امنیتی و انتظامی، کشته شد.

رضا رسایی ‏دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی است که پیش از بازداشت و‌ زندانی شدن به حرفه زنبورداری و فروش عسل اشتغال داشت.

هفته گذشته یک فرد آگاه به پرونده رضا رسایی با اشاره به اینکه این زندانی سیاسی پس از گذشت یازده ماه هنوز از درد ناحیه کتف دچار ناراحتی است در مورد آخرین وضعیت پرونده او به «کیهان لندن» گفته بود: «قاضی پرونده محمد رسول حق نجاتی در حالی که مدرک و شاهدی علیه رضا رسایی نیست، حکم اعدام علیه وی صادر کرده؛ در حالی که ‏پزشکی قانونی نتوانسته نظر قطعی بدهد و در تمامی بخش‌های این حکم نوشته «محتمل»، یا «می‌تواند با آلات جارحه دیگری هم اتفاق افتاده باشد». ‏واقعیت این است که ‏رضا رسایی در هیچکدام از فیلم‌های درگیری مشاهده نشده و حتی یک فیلم یا عکس یا مدرک معتبر علیه او وجود ندارد، ‏حتی در اعترافات اجباری که از رضا رسایی گرفته‌اند نوشته شده رضا از پشت ضربه‌ زده که ضربات پشت کشنده نبوده و پزشک قانونی این را تأیید کرده که ضربه پشت کشنده نبوده و فقط یک ضربه از جلو کشنده بوده حتی بر اساس اعتراف اجباری که خودشان خواستند و از رضا رسایی گرفتند باز هم رضا نباید حکم قصاص می‌گرفت.»

این فرد آگاه به پرونده رضا رسایی افزوده بود: «‏شاهدی داریم که نظامی است و در دادگاه شهادت داده که وقتی به سرهنگ پاسدار بیرامی رسیده مشاهده کرده که از جلوی سینه و پشت پا خونریزی داشته و بعد زمانی که نیمه‌جان بوده و ضربه کشنده وارد آمده، ربطی به رضا رسایی ندارد.»

وی در ادامه توضیح داده بود که «دو‌ روز پیش حکم اعدام از داخل زندان به رضا رسایی اعلام شد‏، متاسفانه روحیه خوبی ندارد. به خانواده‌اش گفته است مگر می‌شود بدون مدرک و دلیل یکی بگوید من دوست دارم با علم خودم بگویم این فرد قاتل است! این چه عدالتی است؟!»

به گفته این فرد آگاه، «رضا رسایی و خانواده او ‏بیست روز مهلت اعتراض دارند که به این حکم اعتراض کنند و اعتراض به دیوان عالی کشور برود، اگر دیوان عالی حکم را رد کند به شعبه دیگری در کرمانشاه بر می‌گردد و اگر تأیید کند متأسفانه باید شاهد اعدام این جوان بی‌گناه باشیم.»

او با توصیف ‏ناراحتی بسیار خانواده رضا رسایی افزوده بود که «از صبح تا شب مادر و‌ دیگر اعضای‌ فامیل رضا رسایی بر سر و صورت خود می‌زنند و برای این جوان اشک و‌ زاری می‌کنند. شب گذشته نزدیک به پنجاه نفر در خانه آنها بودند، مراسم گرفتند و نذر کردند، مادر رضا رسایی از شدت گریه و شیون برای پسرش دچار مشکل تنفسی شده است، ‏تمام شهرستان صحنه انگار خاک مرده پاشیده‌اند، همه مردم ناراحتند، همه سعی می‌کنند به خانه آنها بروند و در آنجا با خانواده رضا رسایی همدردی کنند و ‏یا در شبکه‌های اجتماعی عکس او را منتشر می‌کنند چون همه مردم صحنه می‌دانند رضا بی‌گناه است و چون مدرک از‌اتهام او هم وجود ندارد انتظار چنین حکمی هم وجود نداشت. این حکم ‏بی‌نهایت ناعادلانه است و نمی‌دانم قاضی پرونده او از روی کدام علم این حکم ناعادلانه را صادر کرده است.»

در جریان این پرونده، ده نفر بازداشت شدند اما نهاد‌های امنیتی کشته شدن نادر بیرامی را به رضا رسایی نسبت دادند در حالی که هیچ مدرک مستندی علیه او وجود ندارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'