سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تحصیل پنج دانشجوی دانشگاه سوره در تهران «بدون رویهٔ قانونی» به حال تعلیق درآمد

در ادامه «فشار و سرکوب» در دانشگاه‌های ایران که در یک سال گذشته شدت گرفته، پنج دانشجوی دانشگاه سوره در تهران از تحصیل در ترم آینده معلق شدند.

کیهان نوین :کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور در شبکه تلگرام روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن، خبر داد که دانشگاه سوره «حداقل پنج دانشجو را تعلیق و حق تحصیل آنها برای ترم آینده را سلب کرده است».

به نوشته این کانال، این تعلیق‌ها «بدون برگزاری کمیته انضباطی و طی شدن رویه قانونی انجام [شده] و دانشجویان با تماس معاونت فرهنگی دانشگاه تنها برای دریافت حکم تعلیق خود فراخوانده شده‌اند».

از زمان آغاز اعتراضات سال ۱۴۰۱ در پی جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، چندین دانشگاه در سراسر ایران شاهد گسترده‌ترین تجمعات اعتراضی و مخالفت علنی با حجاب اجباری بودند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی پس از سرکوب گسترده اعتراضات، اقدامات بیشتری را برای کنترل دانشجویان دانشگاه‌ها آغاز کردند که هم‌چنان ادامه دارد.

فشار و سرکوب در دانشگاه‌ها اما به دانشجویان منحصر نمانده و در ماه‌های گذشته دست‌کم هر هفته خبری از بیکاری استادان برجسته این مراکز علمی نیز منتشر شده است.

از جمله در هفته جاری احمد شکرچی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی در تهران، از اقدام این دانشگاه در لغو قرارداد تدریس خود خبر داد؛ و در دی‌ماه گذشته آبتین گلکار، استاد دانشگاه و مترجم سرشناس ادبیات روسی و از منتقدان وضع موجود در دانشگاه‌ها، از استادی دانشگاه تربیت مدرس استعفا داد.

در همین زمینه وب‌سایت خبرآنلاین روز چهارشنبه نوشت که دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲۶ استاد و دانشگاه آزاد با ۱۴ استاد بیشترین آمار اخراج و تعلیق اساتید در دو سال گذشته را داشته‌اند.

در شهریورماه سال جاری، روزنامه اعتماد در گزارشی فهرستی از ۵۲ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد و نوشت که موج اخیر اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در پی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تنها شدت گرفته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'