سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

آسیب شدید جسمی سامان یاسین بر اثر فشار ناشی از لغو مجدد جلسه دادگاه

یک منبع مرتبط با زندان قزل‌حصار به صدای آمریکا خبر داد که روز چهارشنبه پس از آن که جلسه دادگاه سامان صیدی (یاسین) بار دیگر توسط قاضی صلواتی لغو شد، این زندانی سیاسی و خواننده رپ اعتراضی، دچار حمله عصبی شد و «از شدت عصبانیت از ناحیه سر آسیب شدید دید.»

کیهان نوین :پرونده سامان صیدی، قرار بود «پس از ۱۷ ماه بلاتکلیفی» در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در دادگاه انقلاب اسلامی بررسی شود، اما در حالی که این زندانی سیاسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب فراخوانده شده بود، «هنگام خروج از زندان» متوجه شد که ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه، جلسه دادگاه را «برای بار چهارم» لغو کرده است.

به گفته این منبع مطلع، در پی این اقدام قاضی صلواتی «سامان یاسین به پرده‌ها و پرم‌های نصب شده در محیط عمومی زندان حمله‌ور شد و تمام آنها را پاره کرد.»

منبع مطلع همچنین به صدای آمریکا گفت که در پی فشار روحی ناشی از بلاتکلیفی این زندانی سیاسی و لغو جلسه دادگاه او برای چهارمین بار، سامان یاسین «از شدت عصبانیت» پس از این اقدام دچار آسیب جسمی شد و «از ناحیه سر آسیب شدید دید.»

به گفته این منبع، سامان یاسین در حال حاضر «در سالن [زندانیان] سیاسی است» و حاضر نشده به دست پزشکان زندان درمان شود.

این خواننده معترض، پیشتر به دلیل ادامه اعتصاب دارو و محرومیت از حق دسترسی به خدمات پزشکی در وضعیت سلامتی «نامناسبی» قرار گرفته بود.

با گذشت بیش از ۱۵ ماه از بازداشت سامان صیدی (یاسین) او همچنان به‌صورت بلاتکلیف در زندان «قزل‌حصار» کرج نگهداری می‌شود و پیش از این نیز اعلام شده بود که به پرونده این زندانی سیاسی قرار است در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست محمدرضا عموزاد رسیدگی شود که «به دلایل مختلف» به تعویق افتاد.

فشار روحی و جسمی بر سامان یاسین، رپر معترض، که در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ بازداشت شده، پیش از این نیز سابقه داشته است.

پیشتر نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی سامان یاسین به صدای آمریکا گفته بود که این خواننده رپ اعتراضی که در زندان به سر می‌برد، در اوین شکنجه شده است.

همچنین، پیش از این وزارت خارجه آمریکا با اشاره به روایتی از جزئیات هولناک شکنجه و اعدام مصنوعی سامان یاسین، اعدام‌های ساختگی، شکنجه و صدور حکم اعدام بدون محاکمه عادلانه در ایران را محکوم کرده است.

فشار بر زندانیان در زندان‌های ایران و نقض حقوق آنها از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی بارها موجب آسیب جسمی و روحی به آنها شده و در مواردی حتی به خودسوزی و خودکشی منجر شده و برخی نیز جان باخته‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'