سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مرکز آمار ایران از ازدواج ۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال طی ۹ ماه خبر داد .

مرکز آمار ایران در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که در فاصله بهار تا پاییز سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است.

کیهان نوین :این مرکز روز پنجشنبه ۱۷ فروردین گزارش‌هایی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران در سه فصل ابتدایی پارسال منتشر کرد که در آن‌ها علاوه بر ارائه آمار ازدواج‌ و طلاق به تفکیک گروه‌های سنی، تعداد ولادت‌های جاری ثبت شده است.

در این گزارش آمده است که در این دوره، همچنین هزار و ۸۵ دختر زیر ۱۵ سال مادر شده‌اند. از سوی دیگر، تعداد ۵۵۱ مورد طلاق دختران کمتر از ۱۵ سال هم ثبت شده است.

همزمان با پررنگ شدن سیاست‌های تشویقی برای ازدواج و افزایش نرخ باروری در کشور که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر آن تأکید دارد، در سال‌های گذشته تلاش‌های هدفمندی برای کاهش سن ازدواج در دختران و تشویق خانواده‌ها برای آسان‌گیری ازدواج دختران، از سوی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی و نهادهای فرهنگی و آموزشی دنبال شده است.

این در حالی است که برخی تلاش‌ها در سال‌های اخیر برای اصلاح قوانین مربوط به کودک‌همسری در ایران با مخالفت حکومت و به‌خصوص مراجع تقلید بی‌نتیجه مانده است.

یکی از این تلاش‌ها در قالب ارائه طرحی به مجلس بود که بر اساس آن «حداقل سن ازدواج در دختر، ۱۶ سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی» تعیین شده بود، اما با توجه به مخالفت برخی مراجع تقلید شیعه این طرح نیز رد شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، اسفند ۹۹ در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران خواستار «اصلاحات فوری» در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران شده بود.

در شرع اسلام، سن بلوغ شرعی دختران ۹ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی به‌طور معمول با ازدواج دختران بالای ۱۳ سال موافق هستند. این در حالی است که بر اساس تعاریف بین‌المللی، فرد زیر ۱۸ سال کودک به‌ شمار می‌رود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'