سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

هشدار درباره شرایط برادران کرکی در بازداشت وزارت اطلاعات

عرفان کرکی، برادر امین کرکی از معترضان بازداشتی در دی ۹۶ که پس از آزادی به طرز مشکوکی کشته شد، با انتشار پیامی ویدیویی از وضعیت وخیم دو برادر دیگر خود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و زندان تهران بزرگ خبر داد و از مردم و جامعه جهانی استمداد خواست.

کیهان نوین :او گفت: «دو برادر من به اسامی کامین و سیروس کرکی فقط به جرم دادخواهی و اطلاع‌رسانی که درباره قتل برادرم امین داشتند توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.»

عرفان کرکی افزود که «سیروس کرکی» اکنون در زندان اوین با وضعیت وخیمی تحت بازداشت است در حالی که از دو ماه پیش دچار خونریزی شده و نیاز شدید به عمل جراحی دارد و از ۲۳ آذر ماه در اعتصاب غذاست و لب‌هایش را دوخته است.

او گفت: «ملاقات و تلفن‌های سیروس کرکی قطع شده و ما هیچ اطلاعی از وضعیت فعلی او نداریم، ضمن اینکه سیروس از سوی هدایت فرزادی رئیس زندان اوین و حشمت‌الله حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران و همچنین تعداد دیگری از پرسنل زندان اوین همچون فردی به نام توسلی تهدید به مرگ شده است.»

در بخشی دیگر از این پیام ویدیویی، عرفان کرکی گفت: «برادر دیگرم کامین کرکی در حال حاضر در زندان تهران بزرگ محبوس است. او به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های نیما مضئی و ساسان چمن‌آرا از بیست و پنجم آذر ماه اعتصاب غذا کرده‌اند.»

او افزود که «به دستور معاون سلامت زندان تهران بزرگ، کامین کرکی را به خاطر اعتصاب غذا از بقیه زندانیان جدا کرده‌ و برای اعمال فشار بیشتر به تیپ چهار زندان تهران بزرگ منتقل کرده‌اند.»

عرفان کرکی در این پیام ویدیویی گفت: «از همه مردم، از جامعه جهانی، از سازمان‌های حقوق بشری درخواست می‌کنم که صدای نه فقط برادرانم بلکه صدای همه کسانی باشند که بازداشت و زندانی شده و در حال مواجه شدن با احکام سنگین هستند.»

او با تاکید بر اینکه زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت شده و از جمله دو برادر دادخواهش با فشار از طرف زندانبان‌ها و دادیاران و دیگر عوامل قضائی و امنیتی در جمهوری اسلامی مواجه هستند، از مردم ایران و جامعه جهانی خواست «صدای این زندانیان باشند و نگذارند که فراموش شوند».

امین کرکی ۳۱ ساله و کارگر روزمزد ساکن دزفول بود که در جریان اعتراضات دی ماه سال ۹۶ در منزل پدری خود بازداشت و به لیدری اعتراضات در دزفول و «پاره کردن عکس علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی» متهم شد اما در ۲۶ اسفند سال ۹۶ به طور موقت آزاد شد و روز نهم فروردین ۹۷ باردیگر مفقود شد.

یک روز بعد پیکر بی‌جانش در حالی در یک ساختمان نیمه‌کاره شهر دزفول پیدا شد که به گفته خانواده‌اش آثار «خراشیدگی و کبودی بر سینه، کتف، بازوها، ساعد و شانه‌ها و همچنین شکاف عمیقی در قسمت چپ سرش» قابل مشاهده بود.

خانواده کرکی در چند سال گذشته به طور مداوم بر کشته شدن امین کرکی و دادخواهی تاکید کرده‌اند و سیروس و کامین، دو برادر امین، از تیرماه سال ۱۴۰۱ پس از یورش نیروهای امنیتی بازداشت و پس از آن به تهران منتقل شدند و با گذشت چند ماه همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'