سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اتهام «تفهیم‌شده» به مهتاب قلی‌زاده: تشویق به فساد از طریق تلاش برای ورود به ورزشگاه

مهتاب قلی‌زاده، خبرنگار منتقد به ممنوعیت ورود زنان به استادیوم فوتبال با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق به فساد از طریق تلاش برای ورود به ورزشگاه» مواجه شد.

کیهان نوین :به گزارش سایت حقوق بشری هرانا، خانم قلی‌زاده که روز شنبه، ۲۰ آذر برای تفهیم اتهام به شعبه دوم دادسرای اوین مراجعه کرده بود با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده است.

از دیگر اتهامات این خبرنگار «تبانی علیه امنیت ملی» عنوان شده و به طور مشخص به «تلاش او برای ورود به ورزشگاه در بازی تیم ملی ایران و سوریه در جریان رقابت های مقدماتی جام جهانی» اشاره شده است.

در جریان این بازی، زنانی که موفق به خرید بلیط ورزشگاه شده بودند، نتوانستند به ورزشگاه وارد شوند و مسابقه را تماشا کنند.

خانم قلی‌زاده که در روز این بازی به منظور تهیه گزارش به ورزشگاه آزادی رفته بود در پی جلوگیری از ورود زنان به این مجموعه برای تماشای بازی، ویدیوهایی از زنانی که پشت در مانده بودند منتشر و بعدتر چندین ویدیوی انتقادی درباره تبعیض علیه زنان در ایران از جمله ممنوعیت ورود به ورزشگاه منتشر کرد.

این اولین بار نیست که یک زن به دلیل انتقاد از ممنوعیت ورود به ورزشگاه از سوی دستگاه قضایی ایران تحت فشار قرار می‌گیرد.

سحر خدایاری که در رسانه‌ها به «دختر آبی» مشهور شد، یکی از زنانی بود که اسفند ۱۳۹۷ برای دیدن مسابقه بین استقلال تهران و العین امارات به ورزشگاه رفته و بازداشت شده بود؛ او در نهایت در مقابل دادگاهی در تهران اقدام به خودسوزی کرد.

این اتفاق بازتاب‌های گسترده داخلی و بین‌المللی در پی داشت.

پس از انقلاب ۵۷ در ایران، جمهوری اسلامی در راستای پیشبرد سیاست‌های خود مبنی بر جداسازی زنان و مردان با اتکا به دیدگاه‌های مراجع تقلید، حضور زنان برای تماشای مسابقات مردان را ممنوع کرد و در سال‌های گذشته با فشار فيفا، برخی از زنان به صورت گزینشی و محدود امکان حضور در استادیوم برای تماشای فوتبال را یافتند.

در همین رابطه در سال‌های گذشته فشارهای بین‌المللی برای رفع این تبعیض جنسیتی بر ایران افزایش یافته و فدراسیون بین‌المللی فوتبال بارها به ایران هشدار داده که در صورت عدم حضور بانوان در بازی‌های ملی، ایران را جریمه خواهد کرد.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در اواسط آذر با اشاره به پایان ضرب‌الاجل فیفا از مجلس شورای اسلامی خواست که با حساسیت بالا موضوع ورود زنان به ورزشگاه را حل کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'