سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بودجه ۱۴۰۱: فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت با دلار ۲۳ هزار تومانی

بودجه ۱۴۰۱: فروش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت با دلار ۲۳ هزار تومانی

فروش نفت یکی از مهمترین منابع درآمدی در بودجه جمهوری اسلامی است. در بودجه‌ سال ۱۴۰۱ که در حال نگارش است، برای شرکت ملی نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فروش روزانه نفت با قیمت ۶۰ دلار و نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

 کیهان نوین: بر اساس آخرین گزارش‌ها فروش نفت ایران در بهترین شرایط ۶۶۰ هزار بشکه در امرداد امسال بوده و در اکتبر به ۴۷۰ هزار بشکه کاهش یافته است.
– مشاور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: دولت حداقل ۴۰۰هزار میلیارد تومان کسری دارد؛ ماهانه ۵۰هزار میلیارد تومان حقوق می‌دهیم و امسال ۷۵۰هزار میلیارد تومان مخارج اجتناب‌ناپذیر داریم.

محمد حسینی مشاور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد بودجه سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی گفت: «برای شرکت ملی نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فروش نفت با قیمت ۶۰ دلار و نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است.»

این رقم در حالی پیش‌بینی شده که ایران همچنان در تحریم شدید نفتی بسر می‌برد و بر اساس آخرین گزارش‌ها فروش نفت ایران در بهترین شرایط روزانه ۶۶۰ هزار بشکه در امرداد امسال بوده و در اکتبر به ۴۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این آمار از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده و تأکید شده است این میزان فروش نفت به دلیل چشم‌پوشی دولت جو بایدن از صادرات نفت به چین توسط جمهوری اسلامی حاصل شده است.

از سوی دیگر سیاست علی خامنه‌ای و دولت ابراهیم رئیسی (قاضی مرگ) نسبت به مذاکرات اتمی و برجام نشان می‌دهد جمهوری اسلامی چندان عجله‌ای برای پیشبرد مذاکرات ندارد اما در همین حال دولت جو بایدن امتیازهایی در رابطه با فروش نفت و آزادسازی منابع ارزی ایران که به دلیل تحریم در دیگر کشورها بلوکه شده به جمهوری اسلامی داده است. در حالی که معلوم نیست این «منابع ارزی» به صورت نقد یا مبادله کالا در اختیار حکومت ایران قرار می‌گیرد.

 

ًفرزان صفاییان

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'