سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دو سال تبعید حکم جدید دیگری در پرونده وحید افکاری

دو سال تبعید حکم جدید دیگری در پرونده وحید افکاری

سعید افکاری روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور از اضافه شدن دو سال تبعید به احکام برادرش، وحید افکاری خبر داد.

کیهان نوین :سعید افکاری روز پنج‌شنبه، ۱۸ شهریور از اضافه شدن دو سال تبعید به احکام برادرش، وحید افکاری خبر داد.

آقای افکاری در توئیتی با اشاره به احکام صادره قبلی از جمله اعدام، زندان و شلاق در مورد برادرش گفته است: گرفتن ۲۵ سال از زندگی برادرم وحید برایشان کافی نبود، دادگاه انقلاب شیراز ۲ سال تبعید هم به آن اضافه کرده.

آقای افکاری درباره این که این حکم در ارتباط با کدام اتهامات برادرش صادر شده و زمان و مکان تبعید توضیحی ارائه نداده است.وحید و حبیب افکاری به اتفاق برادرشان نوید افکاری، در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش، ۲۲ شهریور پارسال اعدام و شبانه دفن شد.

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، اول شهریور ماه از رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری توسط دیوان عالی کشور و تایید حکم ۲۵ سال زندان او خبر داده بود.

او در توئیتی، با انتقاد از این روند نوشته بود که رأی دادگاه ۲۴ تناقض و سه دروغ داشته و تنها با علم قاضی صادر شده و مقام‌های دیوان عالی کشور حتی اگر یک بار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، با درخواست اعادهٔ دادرسی این پرونده موافقت می‌کردند.

سازمان عفو بین‌الملل خرداد امسال با انتشار فراخوانی خواستار اعمال فشار جهانی بر مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس وقت قوه قضائیه برای آزادی حبیب و وحید افکاری شده بود.

این سازمان حقوق بشری، در این فراخوان، بازداشت وحید افکاری و حبیب افکاری را بر اساس قوانین بین‌الملل بی‌ضابطه خوانده بود.عفو بین‌الملل پیش از این در گزارشی مفصل در ۴۸ صفحه، جزئیات شکنجه اعمال شده علیه وحید و حبیب افکاری را که در زندان به سر می‌برند، مستند کرده است.

بر اساس این گزارش، از شهریور پارسال تاکنون، این دو زندانی و خانواده‌شان بارها درخواست انتقال آن‌ها از زندان انفرادی به بند عمومی زندان را طرح کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشته و مقام‌های قضایی و امنیتی هیچ توضیحی در این زمینه نمی‌دهند.

علاوه بر این حسین افکاری،‌ پدر برادران افکاری به دلیل پیگیری شکایات مربوط به شکنجه شدن وحید و حبیب افکاری، به توهین و افترا به مقام قضایی متهم شده و دادگاه برای او یک‌سال حکم حبس و ۷۴ ضربه شلاق صادر کرد که در دادگاه تجدیدنظر این حکم نقض شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'