سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
«اتحادیه ملّی برای دموکراسی در ایران» جو بایدن با انفعال در برابر دیکتاتورها به «دکترین ترومن» خیانت می‌کند

«اتحادیه ملّی برای دموکراسی در ایران» جو بایدن با انفعال در برابر دیکتاتورها به «دکترین ترومن» خیانت می‌کند

«اتحادیه ملّی برای دموکراسی در ایران» (نوفدی) ۲۶ اوت (۴ شهریور) در مقاله‌ای می‌نویسد سکوت دولت جو بایدن و سیاست‌های منفعلانه واشنگتن در مقابل سرکوب آزادیخواهان توسط رژیم‌های دیکتاتوری، رهبران خودکامه‌ی دنیا از جمله علی خامنه‌ای را برای ظلم به مردم دلگرم می‌کند.

کیهان نوین: دولت بایدن با اقدامات خود نشان داده مردم هر کشوری که برای دستیابی به حقوق اولیه خود مبارزه می‌کنند تنها هستند و این در حالیست که ایالات متحده با سیاست‌های منفعلانه از دیکتاتورهایی که روزانه میلیون‌ها نفر را سرکوب می‌کنند حمایت می‌کند.»
واقعیت این است که این مواضع باتأخیر و ضعیف آمریکا نه تنها «ترویج و دفاع» از حقوق بشر نیست بلکه در عمل «فراخواندن» و «تشویق» دیکتاتورهای مستبد برای ادامه ظلم و ستم است.
با توجه به مواضع دولت جو بایدن و بی‌خیالی واشنگتن در برابر جنبش‌های آزادیخواهانه در سراسر جهان، رژیم‌های خودکامه دیگر مجبور نیستند از واکنش آمریکا نسبت به رفتار خود نگران باشند و مسلماً گستاخ‌تر خواهند شد.
درواقع جو بایدن به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد که علیه مردم ایران خشونت را ادامه دهد و به سلاح اتمی هم دست پیدا کند. سیاست‌های دولت بایدن در عمل شهرت آمریکا را به عنوان مدافع جهانی دموکراسی و حقوق بشر تضعیف کرده است.

در مقدمه این مقاله آمده در سال ۱۹۴۷ هری ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا دکترین خود را در سیاست خارجی به اجرا گذاشت. بر اساس «دکترین ترومن» ایالات متحده همیشه از همه آنهایی که برای دستیابی به دموکراسی مبارزه می‌کنند در برابر تهدیدات داخلی و خارجی محافظت خواهد کرد. دکترین ترومن در ابتدا طرحی برای حفاظت از حاکمیت ملل در برابر سیاست‌های کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی پس از جنگ جهانی دوم بود که با «طرح مارشال» تکمیل شد.

بر اساس «طرح مارشال» ایالات متحده متعهد شد تا به کشورهای دموکراتیک و همچنین در حال توسعه در مقابل تهدیدات در سراسر جهان کمک کند. با وجود چنین سابقه‌ای اما جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا در جریان مذاکرات اتمی وین در حال نادیده گرفتن نقض حقوق بشر و سرکوب گسترده‌ی مردم آزادیخواه ایران است و در عمل طرح ترومن را نادیده می‌گیرد.

دولت بایدن با اقدامات خود نشان داده مردم هر کشوری که برای دستیابی به حقوق اولیه خود مبارزه می‌کنند تنها هستند و این در حالیست که ایالات متحده با سیاست‌های منفعلانه از دیکتاتورهایی که روزانه میلیون‌ها نفر را سرکوب می‌کنند حمایت می‌کند.

بی‌تفاوتی جو بایدن نسبت به درگیری بین رهبران مستبد و مخالفان دموکراتیک آنها در ایران نیز  آشکار است.

اعتراضات اخیر خوزستان که در اعتراض به کمبود شدید آب آغاز شد تبدیل به اعتراضات سراسری  گشت. گذشته از کمبود آب بطور کلی، در خوزستان تقریبا آب آشامیدنی سالم وجود ندارد و بسیاری از مردم به خاطر نوشیدن آب آلوده دچار بیماری‌های مختلف شده‌اند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی است در سیاست خارجی آمریکا روی مسئله «حقوق بشر» تمرکز شده اما واقعیت این است که در ایران رژیم به مردم شلیک کرد و در همین اعتراضات استان خوزستان نیز دست‌کم هشت نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند و در مقابل سخنگوی وزارت خارجه فقط در حرف گفت که «ما از حقوق ایرانیان برای تجمع و بیان مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم.» این عبارات تقریباً مشابه همان بیانیه‌ای است که کاخ سفید در مورد اعتراضات مردم در کوبا صادر کرد و گفت «ایالات متحده از رژیم کوبا می‌خواهد تا صدای مردم را بشوند و به نیازهای آنها پاسخ دهد.» وزارت خارجه آمریکا سرانجام رفتار جمهوری اسلامی را تازه دو هفته پس از سرکوب اعتراضات مردم محکوم کرد، اما واقعیت این است که این مواضع باتأخیر و ضعیف آمریکا نه تنها «ترویج و دفاع» از حقوق بشر نیست بلکه در عمل «فراخواندن» و «تشویق» دیکتاتورهای مستبد برای ادامه ظلم و ستم است.

در چنین شرایطی با توجه به مواضع دولت جو بایدن و بی‌خیالی واشنگتن در برابر جنبش‌های آزادیخواهانه در سراسر جهان، رژیم‌های خودکامه دیگر مجبور نیستند از واکنش آمریکا نسبت به رفتار خود نگران باشند و مسلماً گستاخ‌تر خواهند شد. تصمیم پرزیدنت بایدن برای نادیده گرفتن نقض حقوق بشر و جنایات علی خامنه‌ای و ادامه مذاکرات وین اساس پاسخگویی جهانی را که آمریکا بطور سنتی حامی آن است از بین می‌برد و دیکتاتورها و رژیم‌های استبدادی از جمله رژیم کوبا و کره شمالی و جمهوری اسلامی به این باور می‌رسند که آمریکا چشم به روی جنایات آنها می‌بندد.

درواقع جو بایدن به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد که علیه مردم ایران خشونت را ادامه دهد و به سلاح اتمی هم دست پیدا کند. سیاست‌های دولت بایدن در عمل شهرت آمریکا را به عنوان مدافع جهانی دموکراسی و حقوق بشر تضعیف کرده است.

تاریخ خود ایالات متحده نمونه درخشانی برای مبارزه برای رسیدن آزادی است. آمریکا با انقلابی طولانی و خونین برای استقلال و آزادی مبارزه کرد اما رهبران آن به تنهایی نتوانستند این جنبش را پیش ببرند و میهن‌پرستان آمریکا در مبارزه با امپراتوری قدرتمند بریتانیا به حمایت فرانسوی‌ها نیاز داشتند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده، رئیس جمهور ترومن با درک درست از میراث آمریکا از یکسو به حمایت از مردم آزادیخواه که رژیم‌های وابسته به شوروی بر کشورشان مسلط بودند کمک کرد و از سوی دیگر منافع استراتژیک ایالات متحده را تقویت نمود چنانکه اکنون همان سیاست توسط متحدان قدرتمند و ناتو دنبال می‌شود. سیاست‌های دولت بایدن اما سکوت در برابر صدای مردم آزادیخواه ایران و خیانت به دکترین ترومن است.

رئیس جمهور بایدن بجای استفاده از فرصت برای حمایت قاطعانه و بی‌چون و چرا از نسل جدید آزادیخواه در ایران که متحدان احتمالی آمریکا در آینده خواهند بود به بیان مواضع منفعلانه و عبارات مبهم و کلی می‌پردازد. مردم ایران و شهروندان بسیاری از کشورهای دیگر به تنهایی در مقابل رژیم‌های استبدادی رنج خواهند کشید زیرا زمامداران سرکوبگر با دکترین خطرناک بایدن، که چیزی جز دلجویی و امتیاز دادن به آنها نیست، دلگرم می‎‌شوند.

نویسنده : لیلا جهانگیری گیلانده

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'