سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شعار تازه مردم در اعتراضات: تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود

شعار تازه مردم در اعتراضات: تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود

Abdollah Javadi Amoli

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید بلند پایه حکومتی مدت‌ها پیش به مقامات اسلامی هشدار داده بود که اگر مردم «قیام کنند همه ما را به دریا خواهند ریخت».

کیهان نوین: موج تازه‌ای از اعتراضات ضدحکومتی در ایران آغاز شده است. هرچند بی‌آبی و قطع مکرر برق در استان خوزستان سرآغاز اعتراضات مردم شد و به شهرهای دیگر از جمله اصفهان، تهران و کرج گسترش پیدا کرد.
معترضان طبق معمول چند سال گذشته مستقیم علیه علی خامنه‌ای و «ولایت فقیه» شعار دادند با این تفاوت که این بار از محتوای شعارها پیدا بود که خشم‌شان نسبت به رهبر جمهوری اسلامی بیشتر از گذشته است. در بسیاری از شهرها شعار «رضا شاه، روحت شاد» سر داده شد و مردم از «اتحاد با خوزستان» گفتند اما در بین همه اینها یک شعار جدید سر داده شد: «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود». سر دادن این شعار در کنار «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها» واقعیت جامعه امروز است خطاب به روحانیون، حوزویان و مراجع تقلید که اوضاع برایشان عادی نیست.
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید بلند پایه حکومتی اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرجع تقلید شیعه، با اشاره به مشکلات اقتصادی مسئولان کشور را «بی‌عرضه» نامید و خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت که اگر مردم «قیام کنند همه ما را به دریا خواهند ریخت».
او تأکید کرده بود «البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم.»
اتفاقن محمود احمدی‌نژاد نیز چندی پیش گفت «مسئولان جزیره خریده‌اند تا درصورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند!»
چندی پیش حمیدرضا جلائی‌پور از فعالان سیاسی نزدیک به جریان اصلاحات به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد فضای دو قطبی بر همه ابعاد و ارکان جامعه ایران حاکم شده و در صورت تشدید می‌تواند به «وضعیت انقلابی» بینجامد.
آیت‌الله محسن حیدری آل کثیر نماینده خوزستان در مجلس خبرگان در پی اعتراضات خوزستان هشدار داد «انقلاب ضربه بخورد نه تاک می‌ماند و نه تاکستان.»
این یک واقعیت است که مردم تمام مشکلات کشور را از ناحیه روحانیون و شریک آنها سپاه پاسداران می‌دانند. اکنون بسیاری از تحلیلگران معتقدند نظام جمهوری اسلامی و در واقع «حکومت آیت‌الله‌ها» به «زور سر نیزه» و به پشتوانه سپاه سرپا مانده و اگر آنها نباشد زودتر از آنچه تصور می‌شود فرومی‌ریزد.
دیگر صحبت از شکاف میان مردم و روحانیون نیست. مسئله و تهدید برای حکومت فراتر از گلایه و شکایت جامعه نسبت به وضعیت حاضر است. آنها متوجه شدند که مردم خشمگین‌اند و انتهای ماجرا را شاید بهتر از دیگر وابستگان و پایوران حکومتی درک می‌کنند. در این میان دسته‌ای از آنها زودتر بساط را جمع کردند و به نجف رفتند.
حسن روحانی می‌گوید «در خوزستان حساب کسانیکه را که شعار ناصحیح می‌دهند جدا کنیم» و هدایت‌الله خادمی نماینده سابق مجلس ادعا کرده «مردم خوزستان طرفدار نظام و ولایت فقیه هستند.»
آخرین تکیه‌گاه آیت‌الله‌ها، نظامی‌ها هستند. برای همین است مخالفان دموکراسی‌خواه جمهوری اسلامی از آنها می‌خواهند به مردم بپیوندند تا گذار از جمهوری اسلامی با هزینه‌های کمتری طی شود. در هیچ مقطعی از عمر انقلاب اسلامی چنین جامعه علیه روحانیون و دستگاه مذهبی نبوده است و این درست همانچیزی است که آنها را نگران کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'