سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی   استعفا داد

نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی استعفا داد

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی که به مدت چهار سال پیشبرد کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی را به عهده داشت از سمت خود استعفا داد. الیوت آبرام، نماینده آمریکا در امور ونزوئلا در دوره انتقالی پست هوک را به عهده خواهد گرفت.

کیهان نوین: مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۶ اوت در بیانیه‌ای از استعفای برایان هوک خبر داد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا آمده است:

«برایان هوک تصمیم گرفت از سمت خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی و مشاور ارشد وزیر امور خارجه استعفا دهد.»

برایان هوک مدت دو سال بالاترین مقام وزارت امورخارجه در رابطه با جمهوری اسلامی بود. نیویورک تایمز نوشته است او یکی از اندک مقام‌های وزارت خارجه آمریکا بود که بعد از استعفای رکس تیلرسون، وزیر سابق خارجه ایالات متحده توانسته بود سمت خود را حفظ کند.   

مایک پمپئو در بیانیه خود نوشت:

«او دستاورد‌هایی تاریخی در مقابله با رژیم ایران حاصل کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات برای آزادی مایکل وایت و وانگ ( آمریکایی‌های زندانی در ایران) از خدمات هوک تشکر کرد.

بر همین اساس الیوت آبرام در دوره انتقالی پست هوک را به عهده خواهد گرفت.

الیوت آبرام در حال حاضر  نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا است و همزمان در هر دو پست خدمت خواهد کرد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا به دلیل استعفای هوک اشاره‌‌ای نشده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد استعفای هوک ۵۲ ساله هرگونه احتمال مذاکره با جمهوری اسلامی قبل از اتمام دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ را از بین می‌برد. در چهار سالی که هوک سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را نمایندگی می‌کرد، مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی همواره یک گزینه بود.  هوک در مصاحبه با نیویورک تایمز درباره دلایل استعفایش سکوت کرد:

«هیچ وقت زمان خوبی برای رفتن نیست.»

و در ادامه گفت:

«گاهی سفر مسئله اصلی است و گاهی مقصد. درباره راهبرد ما در قبال جمهوری اسلامی، مسئله هر دو است. ما دوست داریم به توافق تازه‌ای با رژیم دست پیدا کنیم. اما همزمان، فشارهای ما منابع مالی آنها را نابود کرده است. با هر ملاکی که بسنجیم، رژیم و نایبان تروریستی آنها نسبت به سه سال و نیم قبل‌تر ضعیف‌تر شده‌اند. به توافق برسیم یا نرسیم، خیلی موفق عمل کرده‌ایم.»

استعفای برایان هوک مقارن است با تلاش‌های دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد. وزیر خارجه آمریکا شامگاه گذشته اعلام کرد هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی را به رأی می‌‌گذارد. از هم‌اکنون انتظار می‌رود چین و روسیه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا را وتو کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'