سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
محکومیت “داود شیری”، فعال مدنی ترک

محکومیت “داود شیری”، فعال مدنی ترک

داود شیری، فعال مدنی ترک به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. او پس از بازداشت اولیه با قرار وثیقه آزاد شده بود.

کیهان نوین: به گزارش منابع حقوق بشری، جلسه محاکمه داود شیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «عضویت در گروه گاماج (طیف مستقل آذربایجان)» روز چهارم تیر ماه ۹۹ از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی رحیم حملبر برگزار شد.

بر اساس رأی این دادگاه، این فعال مدنی از اتهام نخست تبرئه و برای اتهام دوم به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین قاضی پرونده حکم بر معدوم شدن خط تلفن همراه و ضبط گوشی تلفن ایشان به نفع دولت به عنوان وسایل ارتکاب جرم داده است.

داود شیری در تاریخ ۲۶ آبان سال ۹۸ در محل کار خود در تبریز همراه با برادرش ایوب شیری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه هفت اسفند ۹۸ با تودیع وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

در این پرونده همزمان به عضویت شیری در «گروه غیرقانونی گاماج» و «طیف مستقل آذربایجان» اشاره و این دو معادل هم قرار داده شده است. گاماج اما تشکیلاتی است که در خارج از ایران فعالیت می‌کند و در اساسنامه این تشکیلات آمده است: «به دلیل مسائل امنیتی هیچ عضوی در داخل ایران پذیرفته نمی‌شود.» در عین حال بسیاری از فعالان آذربایجانی که پیشتر با این اتهام روبه‌رو بوده اند، از جمله محمد محمودی، شاهین برزگر و … از این اتهام تبرئه شده‌اند.

خط مشی‌ طیف مستقل آذربایجان اما کاملا متفاوت از گاماج است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع محلی، قاضی پرونده اما این دو را معادل هم و مبنای صدور حکم سه سال حبس تعزیری قرار داده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'