سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
فرار یکی از متهمان “فساد در پتروشیمی” از ایران

فرار یکی از متهمان “فساد در پتروشیمی” از ایران

قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده “فساد در پتروشیمی” گفت داماد وزیر سابق صنعت با یک پاسپورت دیگر از ایران متواری شده شده است. پیش‌تر گفته شده بود که علی اشرف ریاحی، زن و فرزندش را از کشور خارج کرده.

کیهان نوین: در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام اخلال اقتصادی شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورویی “شرکت بازرگانی پتروشیمی”، قاضی محکمه از فرار یکی از متهمان با گذرنامه جعلی به خارج از کشور خبر داد.

علی اشرف ریاحی، داماد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت و معدن در دولت روحانی، به معاونت در “اخلال کلان اقتصادی” و “تحصیل مال نامشروع” متهم است و به گفته قاضی مسعودی مقدم، پس از فرستادن همسر و فرزندنش به خارج، توانسته با پاسپورت فردی دیگر از ایران بگریزد.

پیش‌تر گفته می‌شد که ریاحی به دلیل ممنوع الخروجی، نتوانسته از کشور خارج شود. 

پرونده فساد اقتصادی پتروشیمی، مجموعا ۱۵ متهم دارد که چهار نفر دیگر آنها نیز، از جمله مرجان شیخ‌الاسلامی، شریک متهم ردیف اول، متواری هستند.

مرجان شیخ‌الاسلامی متهم است که با همدستی رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرکت‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها تاسیس کرده و بیش از هفت میلیون یورو “مال نامشروع” کسب کرده است. او البته طی نامه ای این اتهامات را رد کرده است.

قاضی مسعودی مقدم در پاسخ به دفاعیات حمزه‌لو مبنی بر تبدیل ارز به ریال با مجوزهای قانونی گفت: «علی اشرف ریاحی بخشی از اطلاعات را با اسناد ارائه کرده و با پاسپورت دیگری از کشور فرار کرده است.»

او از حمزه‌لو خواست ظرف یک هفته، مستندات هزینه‌کرد ارزهای جابجا شده را به دادگاه ارائه دهد. قاضی با تاکید بر مستندات ارائه شده از سوی اشرف ریاحی گفت: «این فرد حتی علیه وزیر سابق که پدرخانمش است مطالبی در راستای تسویه حساب شبنم نعمت‌زاده در بحث دارویی ارائه کرده و مستنداتی ارائه داده و مستنداتی که ارائه شده از ناحیه شرکاء و معاونان شما بوده و مستندات راستی آزمایی شده است.»

دادگاه هم‌چنین مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی را به خرید دو ساختمان برای شیخ‌الاسلامی در کانادا و پرداخت ارزها به پسر و برادرش متهم کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'