سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اظهار نظر رئیس جمهوری لبنان در خصوص انفجار در بیروت

اظهار نظر رئیس جمهوری لبنان در خصوص انفجار در بیروت

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان می‌گوید انفجار مهیب بیروت می‌تواند بر اثر سهل‌انگاری، حادثه یا دخالت خارجی رخ داده باشد. او این دخالت را حمله موشکی یا بمب‌گذاری خواند اما تحقیقات بین‌المللی در مورد این حادثه را رد کرد.

کیهان نوین: میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز جمعه هفتم اوت (۱۷ مرداد) اطمینان داد مقصران انفجار مهیب شامگاه سه‌شنبه در بندر بیروت شناسایی و مجازات خواهند شد.

انفجار مرگبار غروب سه‌شنبه پس از سرایت آتش به انبار شماره ۱۲ بندر بیروت رخ داد که در آن ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم نگهداری می‌شد.

دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای به نقل از او می‌گوید علت انفجار بیروت یا سهل‌انگاری و حادثه بوده یا دخالت خارجی از طریق به کارگیری “موشک، بمب یا وسیله‌ای دیگر” باعث این انفجار شده است.

میشل عون از فرانسه خواست در صورتی که عکس‌های ماهواری لحظه انفجار را در اختیار دارد ارائه کند تا بتوان برای تشخیص دخالت احتمالی خارجی در این انفجار بررسی شوند.

تا کنون علت انفجار در انبار شماره ۱۲ به درستی مشخص نشده اما بیشترین احتمال سرایت آتش از یکی از انبارهای مجاور عنوان می‌شود.

صدای انفجار در بندر بیروت تا قبرس نیز شنیده شده و مرکز زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری آلمان شدت آن را تا حد یک زمین‌لرزه به بزرگی سه و نیم ریشتر اعلام کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید خرابی‌هایی که این انفجار به بار آورده به میزان خسارتی است که پانزده سال جنگ داخلی در نیمه دوم قرن بیستم به بیروت وارد کرده است.

مروان عبود، فرماندار پایتخت لبنان از بی‌خانمان شده حدود ۳۰۰ هزار نفر در نزدیکی بندر بیروت و مرکز پایتخت خبر داده و احتمال می‌دهد میزان خسارت‌های وارد شده به شهر تا ۱۵ میلیارد دلار باشد.

شمار قربانیان حادثه بیروت تا ظهر جمعه ۱۵۰ نفر اعلام شده اما با توجه به اظهارات روز گذشته مسئولان صلیب سرخ که از مفقود بودن حدود صد نفر خبر دادند احتمال افزایش تعداد کشته شدگان منتفی نیست.

در ادامه تظاهراتی که از هفته‌ها پیش علیه فساد و بی‌کفایتی مسئولان، گرانی، فقر، بیکاری و سقوط ارزش پول ملی در لبنان در جریان است روز گذشته نیز عده‌ای زیادی به خیابان‌ها آمدند و از جمله خواستار تحقیقات مستقل، شفاف و بین‌المللی درباره علت انفجار بیروت شدند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که روز گذشته به بیروت سفر کرده بود از انجام تحقیقات بین‌المللی برای روشن شدن ابعاد و علت انفجار انبار نیترات آمونیوم پشتیبانی کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'