سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
امتناع جمهوری اسلامی از ارائه امکانات و تجهیزات برای کنترل شیوع کرونا در زندان‌ها

امتناع جمهوری اسلامی از ارائه امکانات و تجهیزات برای کنترل شیوع کرونا در زندان‌ها

سازمان عفو بین‌الملل جمعه ۱۰ مرداد/ ۳۱ ژوئیه، با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی خبر داد که بر اساس «نامه‌های رسمی درز کرده‌» چند مقام ارشد در سازمان زندان‌ها، دولت ایران درخواست‌های مکرر این مقامات ارشد برای تأمین امکانات مورد نیاز به منظور مهار شیوع ویروس کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده را نادیده گرفته‌ است.

کیهان نوین: بر اساس بیانیه این سازمان، دست‌کم چهار نامه از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند، به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است.

وزارت بهداشت اما این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته به ‌نحوی که زندان‌های جمهوری اسلامی همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌بار فاقد تجهیزات لازم هستند.

افشای این نامه‌های رسمی از سوی سازمان عفو بین‌الملل در حالی‌ست که در ماه‌های اخیر همواره نسبت به خطر شیوع کرونا در زندان‌ها هشدار داده شده و قوه قضاییه اطمینان می‌دهد که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

اصغر جهانگیر، رئیس سابق سازمان زندان‌ها اواسط فروردین سال جاری با اشاره به وضعیت زندان‌ها در دوران پس از شیوع کرونا، گفته بود:

«اقدامات ویژه‌ جمهوری اسلامی برای کمک به زندانیان در ایام شیوع کرونا حتی می‌تواند به‌ عنوان یک شاخص بین‌المللی در سازمان‌های بین‌المللی مطرح شود.»

او همچنین گفته بود:

«با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده، تا امروز در رابطه با بیماری کرونا، حتی یک مورد فوتی در زندان‌ها نداشتیم.»

از سوی دیگر، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ۲۶ فروردین‌ ۹۹ با مطرح کردن ادعای خود مبنی بر «اقدامات بی‌نظیر» قوه قضاییه در راستای اعزام به مرخصی زندانیان و همچنین تدابیر انجام شده برای جلوگیری از ابتلای زندانیان به ویروس کرونا گفته بود:

«امروزه شیوع بیماری کووید-۱۹ را در کشور‌های مختلف داریم و میزان آلودگی به ویروس و تعداد مبتلایان و جان باختگان در بسیاری از کشور‌های مدعی حقوق بشر به مراتب بیش از کشور ماست. تعداد زندانیان آن‌ها هم بیشتر است ولی اهتمام آن‌ها به بهداشت زندانیان به اندازه ما نیست.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'