سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
۹ هزار مبتلا به ایدز و هپاتیت‌ سی در زندان های جمهوری اسلامی

۹ هزار مبتلا به ایدز و هپاتیت‌ سی در زندان های جمهوری اسلامی

اصغر جهانگیر، رئیس سابق سازمان زندان‌های گفت: از مجموع ۲۱۱ هزار زندانی، ۲ هزار نفر مبتلا به ایدز و ۷ هزار نفر مبتلا به هپاتیت‌ سی هستند.

کیهان نوین: جهانگیر که روز شنبه ۲۴ خرداد در مراسم تودیع خودش از ریاست این سازمان سخن می‌گفت، از وجود ۲۶۸ زندان در جمهوری اسلامی خبر داد.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از نقض حقوق زندانیان، رفتارهای خودسرانه بازجویان و ماموران زندان، خرید و فروش گسترده مواد مخدر در زندان، تراکم بالای جمعیت زندان‌ها و تشدید فشار بر زندانیان سیاسی منتشر شده است.

جهانگیر درباره جرائم زندانیان گفته است که ۳۸ درصد از زندانیان در جرایم مواد مخدر و ۳۰ درصد در حوزه سرقت هستند.

او درباره وضعیت کرونا در زندان گزارشی نداده، ولی گفت که برای جلوگیری از شیوع کرونا به ۱۲۸ هزار زندانی مرخصی داده شده و باید در بازگشت آنها به زندان مراقبت شود، «زیرا ممکن است موج دوم بیماری را داشته باشیم».

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۹ فروردین با انتشار گزارشی با هشدار درباره خطر شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها، خواستار آزادی فوری و موقت هزاران زندانی شدند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، زندان‌های جمهوری اسلامی مدت‌هاست با مشکلات بهداشتی و سلامتی دست به گریبان است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'