سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نماینده پارلمان افغانستان: شمار افغان‌های غرق‌شده در هریرود ۴۵ نفر است

نماینده پارلمان افغانستان: شمار افغان‌های غرق‌شده در هریرود ۴۵ نفر است

در حالی که برخی مقام‌های افغانستان می گویند تاکنون جسد ۱۷ تن از افغان‌های غرق‌شده در هریرود پیدا شده، یک نماینده پارلمان افغانستان به رویترز گفت تعداد کسانی که با ارعاب مرزبانان ایران غرق شدند ۴۵ نفر است.

کیهان نوین: حبیب‌الله پدرام، نماینده ولایت هرات در پارلمان افغانستان، به رویترز گفت از گروه ۵۷ نفره‌ای که وادار شدند به هریرود بپرند «فقط ۱۲ تن جان سالم به در بردند».

این نماینده پارلمان و عضو هیأت تحقیق تشکیل‌شده به دستور رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت جسد پنج نفر از غرق‌شدگان را یک چوپان در ترکمنستان از آب بیرون کشید.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله سخنگوی وزارت خارجه، با ابراز تأسف از جان باختن این افراد، وقوع چنین رویدادی در خاک ایران را به شدت تکذیب کرده‌اند.

اما حبیب‌الله پدرام به رویترز گفته است این ۵۷ مرد افغان پس از ورود به ایران از سوی مرزبانان جمهوری اسلامی دستگیر می‌شوند و پس از گذراندن ۲۴ ساعت بازداشت، به کنار هریرود آورده می‌شوند و با تیراندازی تهدیدآمیز مرزبانان، ناچار می‌شوند خود را به هریرود پرتاب کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'