سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
«فتنه معاندان»، بهانه جدید جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خصوص غرق شدن کارجویان افغانستانی

«فتنه معاندان»، بهانه جدید جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خصوص غرق شدن کارجویان افغانستانی

قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت غرق شدن کارجویان افغانستانی در رودخانه هریرود به دست مرزبانان این کشور را رد کرد.

کیهان نوین: جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: «زمانی که موضوع غرق شدن تعدادی از اتباع مطرح شد، بلافاصله با فرمانده مرزبانی تایباد تماس گرفتم و با بررسی‌های به‌عمل آمده، مشخص شد چنین موضوعی وجود نداشته و اصلاً چنین روحیه‌ای در مرزبانان ایران وجود ندارد. به هیچ عنوان این موضوع قابل باور نیست و نمی‌شود این فتنه را به مرزبانان ناجا نسبت داد و این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.»

او همکاری مرزبانان ایران و افعانستان را «بسیار خوب» توصیف کرد و افزود: «این فتنه توسط رسانه‌های معاند و بیگانه، تعجب‌آور بود و مردم افغانستان این کارهای غیراخلاقی رسانه‌های معاند را جواب خواهند داد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که اعضای هیئت‌های افغانستان برای بررسی این رویداد می‌گویند شواهدی که به‌دست آورده‌اند نشان می‌دهند که مرزبانان ایران در قتل کارجویان افغان دست داشته‌اند.

این هیئت‌ها همچنین می‌گویند مقام‌های ایران حاضر نشده‌اند در سطوح بالا با دولت افغانستان در این‌باره مذاکره کنند و اگر موضوع پیگیری نشود به دادگاه لاهه و سازمان ملل شکایت خواهند برد.

جمعه ۱۲ اردیبهشت / یکم مه، ۵۷ نفر از مهاجران افغانستانی پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود انداخته شدند که ۲۳ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند. شواهدی که مقام‌های افغانستان به‌دست آورده‌اند حاکی از آن است که مرزبانان ایرانی این مهاجران را دستگیر، شکنجه و سپس به سمت رودخانه هریرود راندند که منجر به غرق شدن شماری از آن‌ها شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'