سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
رشد غیر واقعی شاخص بورس تهران

رشد غیر واقعی شاخص بورس تهران

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ایران، شاخص بورس با ثبت رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی از ارتفاع یک میلیون واحد گذر کرد.این در حالی است که تا لحظه تنظیم این خبر، بیش از یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون سهم و حق تقدم نیز به‌ارزشی بالغ بر دو هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان در ۲۶۴هزار نوبت توسط معامله‌گران دست معامله است.

کیهان نوین: بیشترین اثر مثبت بر صعود و رکوردشکنی شاخص بورس را شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس داشته‌اند.

در بازارهای فرابورس نیز تاکنون با ثبت دادوستد ۵۲۰ میلیون ورقه به‌ارزش بیش از ۸۵۱ میلیارد تومان در ۱۱۹هزار نوبت، شاخص فرابورس رشد ۱۷۶ واحدی را تجربه کرده و در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۲۶ واحد قرار گرفته است.

شاخص بورس تهران بیش از دو ماه است که در مسیر صعودی قرار دارد و هر روز رکورد تازه‌ای به جا گذاشته است. دولت از این وضعیت استقبال کرده و با عرضه سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها با تخفیف ویژه به دنبال تحریک آنچه که نقدینگی‌های سرگردان مردمی می‌خواند به تالار بورس است.

کارشناسان اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس اما نسبت به پیامدهای رشد یکباره بورس، در شرایطی که اقتصاد جمهوری اسلامی با رکود روبرو است، دولت از تامین درآمد نفتی و مالیاتی پیش‌بینی شده و تخصیص بودجه ناتوان است و شیوع کرونا وقوع بحران اقتصادی را محتمل‌تر از قبل کرده است، هشدار می‌دهند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'