سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
رشد بالای۳۰ درصد اجاره‌بها در ایران

رشد بالای۳۰ درصد اجاره‌بها در ایران

مرکز آمار ایران اعلام نمود متوسط افزایش اجاره‌بها تا ۳۱,۶ درصد افزایش یافته است. این رقم در دو سال گذشته در بالاترین حد رشد اجاره قرار دارد.

کیهان نوین: مرکز آمار ایران نرخ تورم کل کشور را ۴۲٫۸ درصد اعلام کرده است. همزمان با رشد تورم، عدد مطلق درآمد خانوار پایین مانده و برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم خانوارهای ایرانی درآمد ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومان دارند. دوشنبه ۱۵ اردیبهشت مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط افزایش اجاره‌بها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته متوسط افزایش اجاره‌بها بین ۱۶,۸ درصد تا ۳۱,۶ درصد متغیر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ می‌شود.

در این بازه زمانی همه‌گیری ویروس کرونا در ایران که سبب تعطیلی کسب و کارها و افزایش شمار بیکاران شد و بیش از ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد لحاظ نشده است. مراجع رسمی اعلام کرده‌اند که تأثیر کرونا کمتر از تحریم‌‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نبود و سبب شد که درآمد نیمی از خانوارهای شهری کفاف هزینه‌های آنان را ندهد. افزایش اجاره‌بها این بحران را عمیق‌تر می‌کند. بنا بر قاعده در یک اقتصاد سالم ۳۰ تا حداکثر ۵۰ درصد از درآمد خانوار می‌بایست صرف اجاره بها شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهای که تمدید قرارداد داشته‌اند، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷,۲ درصد در بهار، ۲۶,۳ درصد در تابستان، ۲۵,۴ در پاییز و در روندی کاهشی به ۲۱ درصد در زمستان می‌رسد. اما در سال ۱۳۹۸ اجاره‌بها افزایشی بوده و از ۲۷ درصد در بهار به ۲۷,۱ تابستان، ۳۱,۲ درصد پاییز و در نهایتا ۳۱,۶ درصد در زمستان رسیده است.

همچنین بررسی وضعیت اجاره‌بها واحدهای مسکونی در مناطق شهری بیانگر آن است که در زمستان سال گذشته شاخص قیمت به ۱۶۹,۳ رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'