سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دفاع عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس از تصمیم نمایندگان حتی به قیمت تعلیق ورزش ایران

دفاع عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس از تصمیم نمایندگان حتی به قیمت تعلیق ورزش ایران

مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح ممنوعیت رقابت‌های ورزشی بین ایران و اسرائیل را تصویب کرد؛ تصمیمی با پیامدهای زیاد برای ورزش ایران. محمد عزیزی از تصمیم نمایندگان حتی به قیمت تعلیق ورزش ایران دفاع کرده است.

کیهان نوین: موضوع از تصویب دو فوریت طرحی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد؛ طرحی ۱۴ ماده‌ای که بر اساس ماده ۱۱ آن، انجام هرگونه رقابت ورزشی با ورزشکاران اسرائیلی ممنوع اعلام شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواسته است تا هر چه زودتر این طرح را بررسی کنند.

دو فوریت این طرح ۱۴ ماده‌ای بدون مخالفت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در صورت تصویب چنین طرحی و تبدیل شدن آن به قانون، خطر تعلیق کل ورزش ایران را تهدید می‌کند.

از تعلیق جودو تا تعلیق کامل ورزش ایران

رقابت ورزشی با ورزشکاران اسرائیلی یکی از چالش‌های بزرگ جامعه ورزشی ایران به شمار می‌آید. ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی برای ممانعت از روبه‌رو شدن با حریفان اسرائیلی از ترفندهای گوناگونی بهره گرفته‌اند.

تداوم این موضوع، حساسیت فدراسیون‌های ورزشی جهان را برانگیخته است. در چنین شرایطی بود که رسول خادم، رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران، دو سال پیش نامه‌ای برای مسئولان جمهوری اسلامی ارسال کرد و خواستار اتخاذ تصمیم در این باره شد.

احتمال تعلیق کامل ورزش ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تصویب دو فوریت طرح ۱۴ ماده‌ای، از همه فدراسیون‌های ورزشی ایران درخواست کرده‌اند تا «با بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی تدابیر لازم را برای جلوگیری از هرگونه مجازات و محرومیت‌های احتمالی ورزش اتخاذ کنند.»

درخواست نمایندگان مجلس از فدراسیون‌ها عملا نمی‌تواند از نگرانی جامعه ورزشی ایران بکاهد. موضوع تعلیق جودوی ایران حکایت از آن دارد که در صورت تصویب چنین طرحی احتمال تعلیق گسترده ورزش ایران به طور جدی مطرح خواهد بود.

محمد عزیزی، عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، نه تنها از تصویب چنین طرحی حمایت و پشتیبانی کرده است، بلکه حتی بر این باور است که تعلیق کامل ورزش ایران نیز ایرادی ندارد.

عزیزی تاکید کرده است که در جمهوری اسلامی هم “مباحث اعتقادی” وجود دارد و هم “مباحث ورزشی”. به باور او، در صورت تقابل بین این دو، ارجحیت با “مباحث اعتقادی” است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس تاکید کرده است که جمهوری اسلامی کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از این رو، رقابت ورزشی با ورزشکاران کشوری که “وجود ندارد”، ممکن نیست.

عزیزی گفته است: «در مباحث اعتقادی ما چیزی به عنوان اسرائیل وجود ندارد. اسرائیل کشور نیست، ورزشکاران ایرانی با چه کسی باید مبارزه کنند؟»

عزیزی در پاسخ به این پرسش که چه راه‌حلی برای این موضوع می‌شناسد، گفته است: «من راهکاری نمی‌دانم. حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم.»

پیشبرد سیاست امتناع از روبه‌رو شدن با حریفان اسرائیلی آسیبی جدی به ورزش ایران زده است. حتی شماری از ورزشکاران ایرانی ناگزیر به ترک کشور و درخواست پناهندگی از کشورهای دیگر شده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'