سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بازگشایی مساجد ۱۳۲ شهرستان ایران از فردا

بازگشایی مساجد ۱۳۲ شهرستان ایران از فردا

حسن روحانی از بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستان از تاریخ ۱۵ اردیبهشت خبر داد و گفت در این شهرستان‌ها «نماز جمعه هم برگزار خواهد شد».

کیهان نوین: حسن روحانی که روز یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در جلسه ستاد ملی کرونا سخن می‌گفت، وضعیت این شهرستان را «سفید» و «کم‌خطر» دانست و گفت مردم باید «پروتکل‌های بهداشتی مساجد» را رعایت کنند.

حسن روحانی پیش از این گفته بود قرار دولت این بود که تاریخ بررسی بازگشایی اماکن مذهبی پایان اردیبهشت باشد اما به درخواست علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، دولت نیز تصمیم خود را عوض کرده و این تاریخ را جلو کشیده است.

او توضیح نداده است که آیا در این مورد از نظر کارشناسان همه‌گیری و پزشکان نیز استفاده شده است یا نه.

روحانی روز یک‌شنبه همچنین گفت در دوران کرونا نگرانی ایجاد «دوقطبی دین و علم» بوده ولی با همکاری «علما و مراجع» مشکل حل شد.

وی افزود در هنگام دستور برای بازگشایی برخی صنوف و مشاغل نیز نگران ایجاد دو قطبی «نان و جان» بوده «اما این دو قطبی شکل نگرفت و همه فهمیدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم نان را تامین کنیم».

ستاد ملی کرونا از ۲۳ فروردین به طور پلکانی اقدام به کاهش سخت‌گیری‌های اجتماعی و بازگشایی صنوف مختلف کرده است.

روحانی در جلسه امروز همچنین از طرح بحث گشایش مدارس خبر داد و گفت در مناطق سفید با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، مدارس از ۲۷ اردیبهشت باز می‌شود.

او اشاره‌ای به جزییات پروتکل بهداشتی مدارس نکرد ولی گفت با توجه به نگرانی‌های موجود، قرار شده است که «وزارت بهداشت و آموزش و پرورش باز هم هماهنگی کنند».

«منطقه سفید»، عبارتی است که مقام‌های وزارت بهداشت برای توصیف شهرهایی که خطر شیوع کرونا در آنها پایین است به کار می‌برند. وزارت بهداشت همچنین از دو عبارت منطقه زرد و منطقه قرمز برای شهرهای دارای شیوع متوسط و بالا استفاده می‌کند.

این عبارات در روزهای اخیر با انتقاداتی مواجه شده است. مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت گفته است این عبارت «گمراه‌کننده» است و «باعث افزایش تردد به شهرها و انتقال بیماری از مناطق آلوده‌تر به مناطق کمتر آلوده به کرونا می‌شود.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است در برخی شهرها ۹۲ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و این میزان در تهران ۸۳ درصد بوده است.

در روزهای گذشته مقام‌های برخی استان‌ها مانند اردبیل و خراسان رضوی ضمن انتقاد از بی‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی از بالا رفتن مجدد آمار ابتلا به کرونا در این شهرها خبر داده بودند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'